Kan jag vända mig själv till BUP?
Jag har pratat med psykolog på vårdcentralen. Har ångest ofta och känner mig nästan hela tiden orolig och har svårt att slappna av. Har då försökt få någon antidepressiv medicin för att kunna få nått lugn men kan inte få de av vårdcentralen utan måste få en remiss till bup tror jag. Skulle jag kunna vända mig själv till en psykolog på bup och få medicin. Eller är de så att det inte är tillräckligt allvarligt för att jag ska ha möjlighet till att få medicin.

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Har du pratat med din kontakt på vårdcentralen om detta och om de frågor du har? I ditt brev så låter det som att vårdcentralen har sagt att du behöver en remiss till BUP. Det är inget ovanligt med att vårdcentralerna skickar remisser till BUP om de tänker att det är en BUP-insats som behövs.
När man vänder sig till BUP så behöver ofta föräldrarna samtycka och medverka. Du kan ringa till BUP själv men sen om du skall komma till en BUP-mottagning för att bedöma om du är så nedstämd och orolig att du kan behöva medicin så måste föräldrarna vara med.
Det är där du behöver ställa frågan om dina bekymmer är sådana att du skulle vara i behov av till exempel medicinsk hjälp eller inte. Men det första du kan göra är nog att prata med din vårdcentral om hur du tänker och känner och din önskan om att få hjälp.
Då tycker jag kanske att det är bra om någon av dina föräldrar är med. Då kan ni tillsammans komma fram till hur du skall gå vidare för att få hjälp så att du kan må lite bättre. Det är både viktigt och bra att du själv är motiverad till att få och ta emot hjälp.
Lycka till!