De i min klass tycker jag är galen och korkad
Hej, jag går i en klass som är ganska stökig... förut var jag någon som liksom alltid skulle synas och så (För ca ett år sedan) de i min klass upplevde att jag var "galen,korkad,osmart,lat,och typ inte brydde  mig om vad någon så". De tror också att jag hatar min lärare som jag gjorde förut medans jag nu älskar henne. Det finns en som är speciellt elak mot mig och som varje gång jag pratar kallar mig "cp skadad, eller osmart eller korkad o.s.v" nu mår jag jättedåligt över det men jag vill inte säga hur jag känner till mina föreldrar. Jag vet att den personen som är värst ska byta skola nästa termin men jag vill en då byta skola och klass och jaa ... Jag vet inte vad jag ska göra snälla hjälp mig🙏
M

BUP svarar:
Hej!
Det är lätt att förstå att det här är svårt för dig. Och du ska inte ha det så här. Du ska inte behöva bli kallad för cp-skadad av någon varje gång du öppnar munnen.
Men du ska inte heller behöva byta klass eller skola för att slippa ha det så.
När någon blir mobbad i skolan, vilket är det du beskriver att du blir, ska skolan gå in och se till att mobbningen upphör. Det är skolans skyldighet och ansvar att göra det. Men då måste du berätta det för någon så att skolan vet om det. Kanske kan du tala med din lärare som du tycker om eller med någon annan, som mentor eller skolkurator?
Du vill inte berätta för dina föräldrar. Varför är det så tror du? Väntar du dig inte att de ska förstå dig? I så fall kan kanske läraren eller skolkuratorn hjälpa dig att tala med dina föräldrar så att de förstår dig bättre.  När man känner sig sedd hemma i sin familj brukar man må bättre och inte längre ha samma behov av att synas i andra sammanhang som i sin klass. När man mår bra brukar det också bli lättare i kontakten med klasskamraterna.
Så jag tycker du i första hand ska vända dig till någon att tala med, skolkurator eller någon lärare och också om du kan, dina föräldrar så att du får hjälp med hur du har det i klassen. Om det skulle vara bra för dig att också byta klass kan vara en fråga att ta tag i senare.
Lycka till!