Hur ber man om hjälp för sitt mående?
hej, jag undrar bara om nån har tips på HUR man ber nån om hjälp för sitt mående.. mår jättedåligt å de blir värre, skär mig å har tankar på döden och kanske en ätstörning.
jag vågar bara inte berätta till nån då kuratorn bara gjorde soc anmälan som inte ledde nåvart. funderat på att skicka sms till minn mamma å bara säga att jag mår dåligt och behöver hjälp. men vågar inte.. hon vet typ ingenting om det så vet inte hur jag isf ska skriva för tror inte hon vet va hon ska göra..även funderat på att bara visa min arm till solsköterskan men de verkar för dumt..
är typ helt lost i mig själv å vet inte vad jag ska göra för klarar inte detta själv länge till..
mmsr

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss. Du frågar om hur man ber någon om hjälp. När jag läser ditt brev så är det lätt att förstå att du har det svårt och att du både vill ha och behöver få hjälp. Då förstår man att du kan be om hjälp. Du vet hur man gör och du kan också beskriva hur du mår på ett sätt som gör att det inte är svårt att förstå att du har det för tungt.
Du skriver att du pratat med skolkuratorn men att hen ”bara” gjorde en anmälan till socialtjänsten. Kunde ni inte prata om hur du känner och tänker? Jag tycker då att det låter som en bra och viktig tanke du har om att på något vis prata med din mamma och hur du har det. Då kan ni sedan tillsammans komma fram till hur ni skall gå vidare för att du skall få hjälp och kanske må lite bättre.
Då kan ni ringa till BUP och kanske få en tid för ett första samtal om din situation. Jag tycker inte att du skall vänta med det. Föräldrar brukar vilja vara till hjälp för sina barn även om de blir oroliga för det de får höra. Kanske är det så att din mamma har någon aning om hur du har det?
När du skrev till oss tog du ett första och viktigt steg mot att få hjälp. Nu ska du försöka ta nästa steg som kan vara att prata med din mamma så att ni kan komma vidare för att du ska få hjälp och må lite bättre.
Lycka till!