Personer liksom turas om att styra mig
Hej, jag misstänker att jag kanske har en diagnos hur kan jag se till att detta utreds?
*Jag behöver inte prata om mina problem men jag har inget emot att göra det om detta skulle leda till en diagnos.*
Jag har familj som arbetar inom psykiatrin (inte i Sverige) och när jag sa att det jag upplever är "normalt" sa de att det absolut inte är det och hon snackade i 30 minuter om hur hon har gått 73 biljoner utbildningar och hur hon vet bättre än mig och att jag måste fixa en diagnos för att kunna få stöd.
Jag har typ 3 personer som liksom turas om att styra mig men det stör mig oftast inte då 2 av dem är bra människor och den 3e försöker sitt bästa. När jag var liten trodde jag att jag var gay för att en av dem är en kille men utöver den förvirringen brukar det inte störa mig. Ibland kan det bli riktigt jobbigt men det går över när de byter och vi klarar oss själva. En av dem upplever att det är ett problem men hon är enligt mig efterbliven.
Jag vill veta vad jag ska göra för att få en utredning så jag vet om det är något som orsakar detta och isåfall vad och om man kan få bort det för hennes skull när hon ska styra.
fick copy pasted svar förra gången men det svarade inte på min fråga

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag uppfattar ditt brev så  - att de tre personer du nämner som styr dig i tur och ordning inte är några riktiga människor utan mer låtsaspersoner  eller röster du hör och kanske samtalar med. Det verkar som du haft dessa röster med dig under lång tid och att du oftast inte upplever det som ett besvärligt.
Kanske har detta blivit en fråga där du och dina föräldrar är oeniga -är detta normalt eller inte och det vore kanske bra om ni kunde se på det ungefär på samma sätt? Jag tänker också att oavsett diagnos och huruvida det är "normalt" så kan det kanske vara bra för dig att prata med någon om det så att du får hjälp att förstå dina styrande inre "personer" bättre. Det är ett komplext fenomen som ibland kan tillhöra en psykiatrisk diagnos - ibland inte.
Du undrar hur du ska göra för att utredas, kanske få en diagnos och få stöd och hjälp. Eftersom du är 15 år behöver du hjälp av dina föräldrar att ta kontakt med BUP eller en vårdcentral. Prata med dem.
Lycka till!