Koncentrationssvårigheter från ingenstans
Hej
Jag vet inte varför men jag har extremt svårt att berätta för folk hur jag känner och mår.
Jag har inte direkt ngn anledning till varför jag borde må dåligt, men det känns som att alla odds går emot mig.
Helt plötsligt från ingenstans fick jag stora koncentrationssvårigheter och jag orkar inte med skolan längre. Det är jobbigt och pinsamt att vara i skolan när man inte hänger med och klarar av att jobba varken hemma eller i skolan. Jag har ingen aning om vad problemen kan bero på men jag kan inte göra någonting längre. Det är till och med svårt att skriva den här texten.
Jag kan ge ett exempel, på lektioner så kan jag helt plötsligt vandra bort i tankarna och sitta hela lektionen och stirra in i väggen även fast att jag inte visste om det. Så helt plötsligt var hela lektionen borta.
Och vi kan utesluta add och adhd eftersom att min koncentration inte alltid varit såhär. Även fast jag länge har funderat kring det.
Problemen i skolan får mig att må dåligt och jag kan inte heller jobba någonting hemma för det slutar med att jag sitter med mobilen. Därför har jag börjat lägga undan mobilen i ett annat rum men då så kommer vi tillbaka till väggen. Jag vet inte vad det är för fel på mig men eftersom att jag inte orkar gå till skolan längre pga de här så har ju mina betyg även sänkts. Jag kan punktera att de inte skulle varit bättre om jag var i skolan, för det är så i alla ämnen.
Jag har så med allting hemma oxå. Förutom musiken, det är något konstigt med det, jag kan lyssna och koncentrera mig på beat och lyrics men inte på något annat skit i livet.
Så vad tror ni att det beror på? Och vad kan jag göra åt det?
S

BUP svarar:
Hej!
Du säger att du plötsligt från ingenstans fått stora svårigheter att koncentrera dig. Så mycket att du har svårt att orka gå till skolan. Och du undrar varför det blivit så.
Utan att känna dig bättre är det svårt att ge dig ett säkert svar på din fråga. Det kan finnas flera orsaker.
En anledning kan vara att något hänt dig som du är uppfylld av och som tar mycket av din uppmärksamhet. Det kan vara något svårt som tar mycket energi för att hantera och det kan vara något som en förälskelse eller en attraktion till någon. Men då antar jag att du kanske inte skulle beskriva det som att det kom från ingenstans.
En annan orsak kan vara den fysiska och psykiska omställning man går igenom särskilt i början av tonåren. Man blir annorlunda på många sätt. Man känner på nya sätt och det tar mycket av ens energi. Musik kan ge uttryck åt det man känner och inte kan uttrycka i ord. Det kan vara en orsak till att du kan vara fokuserad när du lyssnar på musik.
En annan anledning till dina svårigheter kan vara att skolan nu ställer större krav än tidigare och att du behöver mer förmåga till koncentration än du behövt förut för att följa med i skolan. Du säger att du tidigare länge haft funderingar på svårigheter med koncentration.
Det kan förstås också handla om flera olika orsaker i kombination eller om något annat.
Jag tycker du ska tala med din skolkurator om hur det är för dig. Man behöver samtala om det tillsammans för att hitta vad det kan vara och vad som behöver göras för att det ska bli bättre.
Försök att inte stanna hemma från skolan. Börjar du göra det kan det snart bli ännu svårare att följa med i skolan och risken ökar att du stannar hemma mer och mer.
Och vet dina föräldrar om hur du känner dig? Om du kan är det bra att du berättar för dem så de förhoppningsvis kan ge dig stöd som föräldrar.
Lycka till!