Hatar allt med mig själv just nu
Hej, jag började gymnasiet nu i höstas och nu känner jag att mitt psykiska mående blir bara sämre och sämre. Jag vet inte varför och det är det jag tycker är det läskiga, det känns bara som att det blir mer och mer hopplöst och jag kan inte hitta problemet vilket gör att jag känner mig maktlös, ur kontroll. Betgen sjunker på grund av att jag inte orkar bry mig längre och jag isolerar mig själv allt mer och detta leder bara till att jag mår ännu sämre. Jag hatar allting med mig själv ljust nu, min personlighet, utseende, vikt, längd. Det känns liksom som jag aldrig riktigt räcker till eller att alla bara låtsas runtomkring mig.
Jag vet verkligen inte vem jag ska vända mig till. Jag vill absolut inte prata med mina förändra om de för jag kan verkligen inte prata om sånt med dom och jag kommer aldrig våga hur mycket än folk säger att det är det bästa. Jag vågar inte häller berätta för mina kompisar för de har sagt att det är extremt jobbigt/löjligt med folk som gnäller och att det inte finns mycket att vara deprimerad över och jag vet att nån av dom slutat träffa folk för att dom har varit "för deprimerade". Jag vill verkligen inte sluta träffa dom för jag har verkligen ingen annan och jag har känt dom hela mitt liv då våra förändrar är vänner.
Jag vet inte vad jag ska göra, snälla hjälp

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att du vill ha hjälp och att du inte vill må som du gör nu. Du är väldigt bestämd på att du absolut inte kan eller tänker berätta för dina föräldrar om hur du känner och tänker. Det kanske inte heller är föräldrarna som kan ge den hjälp som du behöver.
Jag vet inte om du tänker att de skulle bli för oroliga och rädda eller om de skulle bli arga på dig för att du berättar om hur du har det. Min erfarenhet är dock att de flesta föräldrar vill försöka vara till hjälp och stöd för sina barn även om de också blir oroliga.
Om du i nuläget inte kan tänka dig att prata med dina föräldrar så kan du vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med bekymmer som liknar dina. Där kan du då få möjlighet att prata och tänka om de olika saker som upptar dig.
Till exempel skulle ni kunna fundera på varför det nu känns som det gör för dig. Hur du kan förstå varför du känner som du känner.
Du kan också fundera på om det finns någon på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för. Det skulle kunna handla om skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor.
Det viktiga är att du inte går runt med dina tankar och känslor ensam. Att du hittar någon som du kan dela detta med. Att några av dina kompisar uttrycker sig tråkigt om när någon har det svårt är ju jättetrist, men säger nog mer om dem än om den de kritiserar. Nu har du skrivit till oss och det var bra gjort. Nu är det dags för att försöka ta nästa steg som ju är att faktiskt prata med någon du träffar.
Lycka till!