Min vikt har pendlat fram och tillbaka
Hej!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag länge haft tankar om maten, och min vikt har pendlat fram och tillbaka.
problemet nu är att jag är på min högsta vikt någonsin, fortfarande svagt underviktig, men tankar är enorma, och jag får ångest av minsta lilla.
trotts att jag äter extremt lite så går jag inte ner i vikt, och det gör att jag får jättemycket ångest och tror att det är fel med sköldkörteln och allt.
jag mår skit hemma och det pratas dagligen om bantningsmetoder osv, och det det gör mig jättetriggad.
Jag funderar ofta på att ta mitt liv då jag känner mig misslyckad, och ful och äcklig. Jag orkar inte heller bo hemma, och skolan går skit.
Vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du skriver till oss och känner dig villrådig. Det är en väldigt viktig och bra början att erkänna för sig själv att man mår dåligt och vill göra något åt det. Nästa fråga som du ställer är- vad kan du göra?
Jag tänker att det är bra om man kan prata med sina föräldrar när man mår dåligt. Om man kan få deras stöd och hjälp. Nu skriver du att du inte vill bo hemma och en anledning är att det pratas mycket om bantning vilket blir väldigt triggande för dig som är väldigt upptagen av mat och din vikt.
Du får ångest över att du inte går ner i vikt samtidigt som du är underviktig och knappast äter något. Du verkar fångad och styrd av din ångest och det verkar inte som dina föräldrar alls förstår att du har problem kring mat som du brottas med och som tar väldigt mycket kraft och ork.
Jag tror du skulle behöva hjälp med att förstå vad som händer med dig och din kropp när man äter som du gör och hur du ska bära dig åt för att må bättre. Du efterlyser det! Kanske har du en ätstörning och även om du inte har det kan du behöva hjälp för att må bättre. Kanske kan du förstå lite mer genom att testa dig själv? Du kan också läsa mer om ätstörningar på UMO.
Går det att prata om detta i din familj som ett problem? Kan de förstå att du blir triggad och får väldigt mycket ångest  när de pratar om bantning? Jag tycker du ska pröva att berätta hur du mår och se om de kan förstå och hjälpa dig. Kan de hjälpa dig ta kontakt med en vårdcentral eller BUP för att få hjälp med alla dina problem du nämner?
Om det inte går tycker jag du ska gå till din skolkurator och berätta och be hen hjälpa dig. Hen kan säkert hjälpa dig informera dina föräldrar och hjälpa dig hitta fram till rätt slags hjälp. Eller du kan själv ta kontakt med en ungdomsmottagning för att få hjälp att prata om alla dina problem.
Om du fortfarande inte känner dig riktigt färdig för att berätta för någon kan du ändå få hjälp genom att chatta på Ätstörningszonen och ringa/chatta med Bris.
Lycka till!!