Rädd för min pappa
Hej. Jag mår dåligt eftersom att jag är rädd för min pappa och att han försöker kontrollera mitt liv vilket jag inte vill. Han pressar mig så mycket att jag nästan gråter så fort jag inte kan något.  Han har precis gjort något som jag aldrig kommer och förlåta och så lämnade han mig och min bror i 7 månader med hans företedda fru. Han har fått mig att må dåligt i över 10 år nu. Vad ska jag göra?
S

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att du har en krånglig och svår relation till din pappa. Du skriver inget om din mamma eller om dina föräldrar lever tillsammans eller är separerade.
Vet din mamma om hur du tänker och känner om din pappa? Jag vet inte om du har berättat för henne och om hon kan hjälpa dig. Det låter som något viktigt att du inte ska gå runt med dessa tankar och känslor för dig själv.
Om man som du befinner sig i en svår och krånglig situation kan det vara viktigt att ha någon att prata med. Någon som kan ge en perspektiv och som kan hjälpa en att tänka om situationen och hur den blir.
Finns det någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för? Det skulle kanske kunna vara kuratorn, skolsköterska eller någon mentor. Du kan också pröva att vända dig till ungdomsmottagningen dr du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid sådana bekymmer som du beskriver.
Du kan också till på en hemsida som heter ”Koll på soc”. Där kan du nog få en del svar men också ställa frågor om vad föräldrar ska göra och vad det inte får göra. Du kan vara anonym när du ställer dina frågor. Där kan du kanske få ytterligare tips om hur du kan få hjälp. Jag hoppas att du fått någon hjälp i och med detta.
Lycka till!