Börjat gråta av ingen anledning
Hej, jag är 14 år gammal.
Jag har de senaste månaderna börjat gråta av ingen anledning, jag är hela tiden arg och kan bli irriterad på små saker och börjar direkt gråta. Det här är inte alls likt mig, gråter knappt aldrig. Det kan räcka med att jag tänker på en sak,eller att någon säger till mig eller att något inte går som jag vill, så börjar jag gråta och sedan tänker jag på allt dåligt och gråter massor. Jag är också trött varje dag och orkar ingenting i skolan, jag skiter i det mesta. Jag vet inte vad som händer med mig. Jag mår inte alls bra.
// A
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Ofta tillskriver man mer eller mindre snabba humörväxlingar i tonåren till hormoner. Det är mycket som händer med både kropp och psyke under några år - och det är ju inte direkt något man har kontroll över.
Men det behöver ju inte vara på det viset. Du skriver också att du inte alls mår bra, orkar ingenting och skiter i det mesta och du förstår inte varför du känner på det viset. Kanske är det en ledtråd när du skriver att du - "tänker på allt dåligt". Vad kan det vara? Hur drabbar det dig nu?
Du skriver till oss för att du undrar och vill få lite klarhet om vad det handlar om. Det är bra. Jag tänker att du skulle kunna ta kontakt med skolsyster/skolkurator och berätta lite mer än du kunnat göra i ditt brev till oss. Eller med dina föräldrars hjälp tar kontakt med en vårdcentral. Du kan också själv ta kontakt med en ungdomsmottagning.
Lycka till!