Har börjat höra röster
Detta är tredje gången jag skriver, dock av orelaterade anledningar.
Jag har på sistone börjat höra röster. De kommer på kvällen, när jag ska sova. Dessa röster tillhör majoriteten av gångerna mina klasskamrater och jag hör oftast inte vad de säger. De har aldrig haft ett interaktivt samtal med mig, utan för oftast konversationer med varandra. Ibland säger de mitt namn om och om igen. En gång skrek till och med en person på mig, hon skrek bara "Nej" upprepade gånger. Det kan hända att det bara är en röst, men oftast minst tre stycken.
Jag ser även... bilder. De kan komma när som helst, oftast när jag blundar. Jag kan inte kontrollera vad jag ser, och jag vet inte vad som kommer att synas härnäst. Ofta är det saker som jag är rädd ska hända, eller saker som jag är rädd har hänt; personer som gör (ur mitt perspektiv) hemska saker. Saker som är obehagliga att tänka på. Ibland ser jag förvrängda bilder, som t.ex. förvridna ansikten, personer som ändras bortom igenkänning. Ogästvänliga och kusliga scener som får mig att känna mig illa till mods.'
Vad bör jag göra åt detta? Och vad skulle det kunna bero på?
Cheshire

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag vill säga på en gång att jag ej läst dina tidigare frågor så jag kan inte sätta alla dina frågor och problem i ett sammanhang vilket nog vore bra även om du tänker att de är orelaterade.
Innan man ska somna, mellan vaket och sovande, kan många märkliga och ovanliga tankar och bilder träda fram. Ofta hänger de ihop med vad man tidigare varit med om under dagen eller andra saker som man har tänkt på. Många har ju svårt att somna för att så många oroande tankar dyker upp just när dom tappar kontrollen och ska somna. Det kan vara skrämmande och obehagligt. Hur har du det med dina skolkamrater som återkommer innan du somnar?
Du berättar också att du får synintryck ofta obehagliga, ogästvänliga och kusliga scener som får dig att känna dig illa till mods. Kanske är det ett uttryck för olika rädslor du känner och saker du är rädd ska hända dig. Rädslor kan vara svåra att kontrollera!
För att kunna ge dig ett svar på vad det beror på och vad du ska göra åt det skulle jag behöva veta mycket mer om dig och din situation. Jag vet inte vilka svar och råd du tidigare fått i våra svar till dig. Men utifrån vad du skriver denna gång tror jag att du skulle vara hjälpt av en samtalskontakt på en ungdomsmottagning eller BUP.
Jag tänker också att du skrivit hit flera gånger för att få råd och eftersom du återkommer har du kanske blivit lite hjälpt av våra svar? Men jag tror ändå att du skulle få bättre hjälp och stöd i en samtalskontakt där alla dina frågor och problem du har sätts i ett sammanhang . Kan du prata med dina föräldrar om hur du mår? Kan du prata med någon annan om de saker du skriver om? Om du av någon anledning inte vill ta kontakt med en ungdomsmottagning kan du nog också ha nytta av att chatta om dina frågor med Bris.
Lycka till!