Varför hetsäter jag?
Hej!
jag är en flicka på 13 år. Jag har problem med att äta in för folk. Jag svälter mig. Jag äter varken frukost eller lunch, men middag måste jag äta eftersom att mina föräldrar inte ska märka att jag inte äter. Hemma har jag verkligen inga problem med att äta för stunden, men jag får panikångest efteråt. Jag kan för stunden äta godis, men sedan få ångest. När jag kommer hem efter skolan så hetsäter jag också. Det brukar vara kakor och oboy. Jag försöker verkligen att inte göra det, men det är som abstinens. Vad ska jag göra för att sluta hetsäta, och varför vill min kropp att jag hetsäter?
M

BUP svarar:
Hej!
Förmodligen hetsäter du för att du ätit för litet under dagen och därför är utsvulten. Kanske också för att du snabbt ska få ätandet överstökat och sedan fortsätta svälta dig. Man kan också hetsäta för att man behöver tröst eller för att hålla svåra känslor borta. Då behöver man göra något åt det som gör att man känner så.
Men att äta på det här sättet är inte bra för dig. Är det för att bli smal som du varken äter frukost eller lunch? Är det för att du inte vill att ditt behov av näring ska kunna styra dig? Men våra kroppar behöver hela tiden näring för att vi ska vara friska. Något annat är inte möjligt. Om du äter under dagen kommer du säkert inte hetsäta på det sätt du gör nu.
Har dina föräldrar inte förstått hur det är? Det allra bästa är om du kan berätta för dem så de kan stödja dig och hitta någon som du kan tala med.
För att komma ut ur det här måste du tala med någon. Om du inte kan tala med dina föräldrar, så kan du vända dig till någon i skolan, som skolsyster, skolkurator eller någon lärare som du har förtroende för.
Om du känner att du skäms över dina svårigheter ska du komma ihåg att det finns många ungdomar som  känner igen sig i dem. Och som vet att det är svårt att be om hjälp därför att man inte, fastän det är ett stort problem, inte gärna vill ge upp det.
Men försök ändå berätta för någon innan det blir värre!