Mår dåligt varje dag
Hej!
Tjej på 14 år här. Har mått dåligt varje dag i stort sätt från början av jullovet 2019. Det känns som allt faller. Allt tas ifrån mig. Har haft grov ångest och depression nu i 2,5 månad varje dag. Har funderat på vad som skulle hända om jag tog självmord ett tag nu. Skulle ens nån märka? Har ganska många vänner iskolan.Har haft självskadebeteende men släppt det. Har haft det tufft 2019. Förlora 3 vänner å en nära\Fick problem med ungdomar som tog droger oxå. tästa aldrig själv men var med dom. Mått dåligt under hela tiden. men som värst har det varit\är under dom här 2,5 månaderna. Vet inte hur mycket mer jag klarar. Har försökt att ta nån å prata med får inte ur mig det.
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Det var bra att du skrev till oss. Det kan vara ditt första steg mot att kanske få hjälp och då kanske kunna må lite bättre. Det låter som att du haft det tufft och varit med om flera, kanske alltför jobbiga, saker.
Du skriver att du förlorat flera vänner och att du varit bland andra ungdomar som har det svårt och som använt droger. Allt det här och kanske andra saker har säkert bidragit på något sätt till att du idag inte mår bra och har ångest och ibland undrar om någon skulle märka om du inte fanns.
Jag känner ju inte dig men jag skulle ändå gissa att det finns människor runt omkring dig som uppskattar dig och som vill att du skall fortsätta att finnas. Du skriver att du vill ha någon att prata med men att du tänker att du inte skulle få ur dig något. Jag tycker att det låter väldigt bra att du vill prata med någon för det tror jag är viktigt när du har det som du beskriver.
När jag läser ditt brev tycker jag att du får ur dig en hel del på ett sätt som gör att det inte är svårt att förstå dig och hur du mår. Vet dina föräldrar hur du tänker och känner? Har du funderat på om du skulle säga något till dem om hur du har det? Då kan ju ni tillsammans prata om hur du skall göra för att få hjälp att må lite bättre.
Du kanske också kan fundera lite på om det finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med. Det kanske skulle vara kuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Det viktiga är att du börjar prata med någon så att du inte går runt och håller allt för dig själv. Det brukar aldrig vara hjälpsamt. Då fastnar man lätt i sina egna tankar som ofta brukar kunna bli värre.
Om du lyckas med att prata med någon så kan du också få hjälp med att tänka vad nästa steg mot bättre mående skulle kunna vara. Ni kanske landar i att du och dina föräldrar vänder er till BUP för att prata med dem om hur du mår. Nu har du tagit ett första viktigt steg när du skrev till oss. Sen ska du försöka ta nästa steg som handlar om att övervinna din rädsla för att prata med någon som kanske kan vara till nytta för dig.
Lycka till!