Äter i princip ingenting
Hej jag är en tjej på 14 år, Jag har det lite svårt och jobbigt både hemma och i skolan. Hemma är det att mina föräldrar är jätte arga på mig bara för att jag han anorexi och skriker på mig att jag måste äta men nu har dom get mig sockerförbud och det är typ sockret som har gjort att jag inte har blivit en pinne men enligt minna föräldrar så är jag en pinne.
Jag äter inprincip inget, äter inte frukost, ingen lunch och typ 3 små tuggor middag.
jag tycker att jag e tjock och väger mycket men alla runt mig tycker att jag e smal.
Jag äter inget innan träning eller tävling, jag tävlar och tränar inom Ridning på ganska hög nivå och behöver energi men jag vill inte få i mig maten och om jag äter mycket så får jag ångest och spyr ut maten jag har fått i mig.
I skolan är det att jag blir retad för att jag håller på med hästar och det är 5 st andra i klassen som också rider men dom blir inte retade utan bara jag. Förut så blev jag mobbad för att jag red, dom sa massa taskiga saker och kunde bara gå förbi mig och typ slå till mig frö ingen anledning och ingen lärare sa till, jag sa till lärarna vad dom gjorde men lärarna gjorde ingenting.
Jag vill ha hjälp med min anorexi för att jag vill inte leva i denna kropp, jag tycker att den är äcklig och ful, tjock. Skadar mig för allt som har hänt och händer och vill inte men det känns som det hjälper men vet att det inte gör det i slutändan.
Tack i förhand, A
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du vill ha hjälp med din anorexi. Den påverkar dig naturligtvis jättemycket i ditt dagliga liv. Både din kropp, hur du upplever din kropp, hur ni har det i familjen och hur du mår både hemma och i skolan. Om du och dina föräldrar fick hjälp med din anorexi skulle ni antagligen få hjälp att komma överens om hur du ska äta hemma, så ni inte behöver bli ovänner utan kämpar mot samma mål. Likaså skulle du antagligen få hjälp med problemet att du inte kan äta innan du rider. Du skulle få hjälp med din ångest som styr så mycket av ditt liv nu.
Det är inte okej att bli retad i skolan av någon anledning men speciellt inte om du tidigare blivit mobbad. Det är ett allvarligt problem att du blivit mobbad i skolan. Mobbning resulterar ofta i dålig självkänsla - att man känner sig sämre, fulare, dummare och mycket annat negativt om sig själv Jag tycker du ska prata med dina föräldrar om att du fortfarande blir retad i skolan så att ni tillsammans kan prata med rektor eller din mentor. Du har har, som alla andra, rätt att må bra i skolan och inte bli retad eller mobbad.
Kanske började ditt problem med maten i samband med att du blev mobbad - ett sätt att försöka må bra? Men det blir problem när man tappar aptiten och inte längre vet om man är hungrig eller mätt. Det händer konstiga saker med både kroppen och psyket när man har en ätstörning. Det är som en labyrint man behöver hjälp med för att förstå och komma ur.
Jag tycker du ska prata med dina föräldrar om att du behöver hjälp. Jag tror även de behöver hjälp för att förstå hur de ska hjälpa dig på ett bra sätt. Det är bra om ni får hjälp att samarbeta. Jag tror både dina föräldrar och du kommer att må bättre då. Bor du i Stockholm kan ni söka hjälp på BUP, Mando eller SCÄ. Annars kan ni ta kontakt med BUP eller hitta annat hjälp genom att ringa Vårdguiden tel. 1177.
Lycka till!!