Mått dåligt sedan min mamma dog
Hej!
Jag har mått dåligt i snart sex år sen min mamma dog. Men det dröjde två år innan jag fick "hjälp" men jag tycker inte det hjälper. Jag vill bli inlagd för jag tror jag håller på att få en ätstörning och mår jätte dåligt. Jag tänker på självmord minst fem gånger om dagen och har försökt tagit mitt liv i smyg men jag feagde ur. Men nu känner jag att jag mår så dåligt att jag snart gör det. Jag har ett litet självskadebetende men jag skadar mig bara mer och mer. Min pappa bryr sig inte känns det som och mamma är död. Jag orkar snart inte till och jag vill bli inlagd men vet inte hur jag ska säga det för jag vill inte att folk ska tro att jag bara vill ha uppmärksamhet. Jag är nere på botten, till och med under men får inge hjälp. Snart tar jag mitt liv!
Tjej, 13 år
Tror jag ger upp!

BUP svarar:
Hej!
Det känns som din pappa inte bryr sig säger du. Och du är rädd att folk ska tro att du ”bara” vill ha uppmärksamhet.
Men kanske är det uppmärksamhet som du behöver. Du är 13 år och i en tid där man förändras mycket. Kanske saknar du din mamma särskilt mycket nu just därför. Att inte ha sin mamma ger ett tomrum som kan kännas mer eller mindre under olika tillfällen i livet.
Hur går det att tala med din pappa? Du säger att det känns som han inte bryr sig. Kanske du kan säga till honom att du vill att ni pratar mer tillsammans?
Man skapar hela tiden också nya band till människor omkring sig. Finns det någon kvinnlig äldre anhörig eller vän som du kan vända dig till och tala med om dina tankar och känslor? Det skulle också kunna vara bra för dig.
Men om du har tankar på att inte vilja leva så tycker jag också att du ska tala med någon professionell vuxen, som till exempel skolkurator om hur du mår. Man ska inte gå ensam med svåra känslor utan dela dem med någon som kan förstå dem.
Det går att få hjälp så att livet känns lite lättare att leva.