Vill träffa kuratorn utan att någon märker det
Hej. Jag mår dåligt och jag känner att jag behöver hjälp. Jag är 11 och ingen har nån aning om detta. Jag vill verkligen få hjälp men det känns så svårt. Jag skulle vilja gå till skolans kurator men helst utan att nån märker det. Om det är på skoltid skulle nån märka det och efter skolan-hur? Har ni snälla några tips på hur jag skulle kunna gå dit utan att nån märker nåt?
snälla

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att ge dig beröm för att du är en klok tjej som känner att du nu mår  dåligt och behöver hjälp. Bra att du tänkte så. Nu undrar du hur du skulle kunna träffa kuratorn på din skola utan att någon skulle märka nåt.
Om du söker upp kuratorn, eller ber din mentor om hjälp att ta kontakt, så tycker jag att det är bra om du pratar med hen om din oro att andra ska få veta eller märka att ni träffas. Ni får hitta en lösning som blir så bra det bara går - några tips hur ni ska göra kan jag tyvärr inte ge dig.
Du är säkert inte den första eleven som vill att allt sköts lite diskret.
Kuratorn har ju tystnadsplikt så det ni pratar om stannar ju mellan er och hen kommer inte berätta för andra elever att ni ses. Om det är så att det finns en oro över hur du mår psykiskt kan det finnas skäl att dina föräldrar informeras eller bjuds in till ett samtal. Utöver dina föräldrar finns det ingen som behöver veta vad ni samtalar om.
Vet du om någon av dina vänner har pratat med kuratorn? Om du gör det så kan du tänka att det är andra som också går dit och att det inte är något att skämmas över.
Skämmas för att du söker hjälp ska du inte behöva göra. Jag förstår att du inte vill att någon ska veta att du träffar kuratorn, men kuratorn är ju där för er elevernas skull eller hur?
Om det visar sig att du gillar era samtal och oroar dig för någon kompis kan du ju vara ett föredöme och säga: "Jag har pratat med kuratorn och det hjälpte mig".
Ta chansen du med och sök hjälp.
Om det är så att du skulle råka möta en klasskamrat när du precis lämnar kuratorns rum är det väl ingen katastrof. Den eleven är kanske på väg dit för egna samtal med kuratorn eller för att träffa skolsköterskan. Deras rum brukar ligga nära varandra.
Avslutningsvis så skrev du att ingen har någon aning om att du mår dåligt. Betyder det att dina föräldrar inte vet hur du mår? Det är ett bra steg du tar att söka hjälp hos kuratorn men det vore bra om du fick stöd och mod till att även ta det viktiga steget att berätta för dina föräldrar hur läget är.
Men en sak i taget -  så börja med att prata med kuratorn.
Tack för ditt brev och lycka till.