Som om min hjärna slutat fungera
Hej
Jag rökte tyvär ciggareter för i två månader.
När jag röker nu. Jag känner att det svårt att tänka, svårt att fokusera. Som min hjärna slutat fungera. Sen känner konstighet som fasta objekter har skäl och konstiga ögon, När jag tittar på de. Det gör mig orolig och mår illa. Till exempel trä, hus, mat, även insekter bilder på mobilen.
Det svårt röra på mig, som att jag trött hela tiden eller har yr. Alla symtomer ökar när jag kommer hem efterskolan.
Därför Jag slutat röka för en vecka sedan. Jag känner fortfarande så.
Jag gick till vårdcentral och gjorde blodtest, urintest. De hade inte upptäckt något.
Vad ska jag göra nu.
Poll

BUP svarar:
Hej Poll!
Det verkar så att du oroar dig jättemycket för att du har rökt -  som du säger - "cigaretter". Du beskriver olika  upplevelser som skrämmer dig.
Här finns några saker som jag vill ta upp med dig. Var det bara vanliga cigaretter som du rökte eller fanns det något mer i dem, typ "gräs". Jag kan i alla fall säga att röka vanliga cigaretter brukar inte ge sådana symtom som du nämner och definitivt inte som efter att man slutat röka.
Om det däremot fanns något annat i cigaretterna än bara nikotin kan dina upplevelser hänga ihop med den substans som du andades in. Sådana ämnen kan lämna lite längre påverkan på hjärnan, även om varken urin- eller blodprov visar någonting.
Ifall det är så att det fanns något annat ämne i cigarretterna du rökte och du har dessa symtom måste du ta kontakt med  vården.
Om du bor i Stockholm ska du vända dig till mottagningen Maria Ungdom.
Om du bor någon annanstans i landet behöver du ta reda på om det finns en mottagning för ungdomar med alkohol- eller drogproblem.
Bli inte förfärad av att jag rekommenderar detta. Jag förstår att du inte har hamnat i beroende. Men på dessa mottagningar finns specialistkompetens för att bedöma om dina nuvarande symtom kan hänga ihop med det som du andades in eller inte. Om det är svårt att hitta adressen ring till 1177 Vårdguiden som kan hjälpa dig med information.
Nu återstår ytterligare en möjlighet i ditt fall. Jag tänker på ifall du verkligen bara rökte vanliga cigaretter men ändå fick dessa mycket obehagliga symtom.
Om det är så rekommenderar jag dig starkt att du snarast tar konkat med den BUP- mottagning som du geografiskt tillhör (adresserna finns på vår hemsida).
I din ålder kan man göra det utan föräldrar till att börja med.
Eller du kan vända dig till ungdomsmottagningen och få en bedömning av vad som kan orsaka dina symtom och hur man ska gå vidare med någon sorts behandling.
Oavsett om du ringer till BUP eller söker dig till UMO är det viktigt att du berättar om dina konstiga upplevelser precis så som du beskriver dem i ditt mejl.