Ser ingen framtid längre
Hej, jag hade velat snacka med nån som kan förstå mig i min situation, jag mår inte så bra just nu och skrivit självmordsbrev, skärt mig och även jag började röka för jag mår dåligt jag vet inne vad ajg ska göra längre för jag se ringen framtid längre? Tips på hur man mår bättre?
Vet inte vad jag ska skriva här

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du tog steget och hörde av dig till oss när du verkar må så här dåligt.
Att du har självmordstankar och skärt dig är allvarliga tecken och inget som du bör gå runt själv med.
Därför är det väldigt bra att du själv redan tänkt att du velat prata med någon som kan förstå din situation.
Kanske betyder det också att du har tankar om vad som påverkar att du mår som du gör. Andra gånger så kanske man inte alls vet varför man mår dåligt - men då kan man få hjälp att börja reda ut det. Man behöver inte alls känna att man behöver veta varför man känner som man gör när man tar hjälp.
Många ungdomar hör av sig till oss med liknande problem som du berättar om, och det finns bra hjälp att få. Det finns flera olika sätt att kunna få hjälp och stöd när man inte mår bra
Jag tycker du har tänkt klokt som önskar få hjälp med en samtalskontakt. Då får du möjlighet att prata med någon som kan hjälpa dig att förstå mer om vad som kan ha påverkat dig så du mår så här som du gör nu och vad som kan hjälpa dig att börja må bättre.
Ofta kan livet och framtiden kännas väldigt hopplös och dyster när man mår dåligt och kämpar med känslor av nedstämdhet. Då kan du få hjälp att hantera de här känslorna så att problem med nedstämdhet kan minska steg för steg.
Ibland finns det också problem i relationen till kompisar, hemma i familjen eller i skolan - om det är så för dig så kan du också få hjälp att minska de problemen så att du  kan må bättre.
Det finns olika vägar att börja ta hjälp.
Om du skulle vilja ringa eller chatta direkt med någon och få råd, så kan du kontakta en kurator på BRIS.
När det gäller samtalskontakt så kan du söka det på egen hand genom att du vänder dig till ungdomsmottagningen. På umo så kan du också få olika tips vad som kan hjälpa när man mår dåligt och är ung.
Ett annat sätt att börja ta hjälp är att du vänder dig till skolkuratorn för samtalsstöd. Skolkuratorn kan också hjälpa till när man behöver få kontakt med BUP eller kanske annat stöd genom skolan eller annan hjälp som du kan behöva.
Varmt lycka till!