Får skit för allting jag gör
Hej! jag är en 16 årig kille som är i första ring i gymnasiet och har en fråga om det, om det går skit i allting och det ända du får är skit om att du inte kan göra något, skadar det inte mindre att ta livet av sig?
åh jorge din fucking bram

BUP svarar:
Hej!
Du är 16 år och går första året på gymnasiet. Betyder "om det går skit i allting" att du mår dåligt för att skolan inte fungerar eller handlar det om något helt annat?
Om du får klagomål från dina föräldrar eller någon annan att du inte sköter skolan är det inte rätt väg att kritisera och att klaga på dig, utan man måste fundera på vad som gör att vissa saker inte funkar. Det gäller att hitta konstruktiva lösningar och förståelse istället för en utskällning som säkert gör dig mer arg och ledsen.
Om dina problem känns så stora och tunga att döden ses som ett alternativ, är det otroligt allvarligt och du bara MÅSTE söka hjälp så dina problem tas om hand och du får hoppet tillbaka. Så att den skiten du hamnat i går att lösa.
Alla kan hamna i svårigheter och situationer man inte vill hamna i. Det tillhör livet och tonåren. Det jag vill att du ska veta är att det finns lösningar och mitt råd till dig är att prata med någon vuxen du känner förtroende för eller att söka professionell hjälp.
Vår erfarenhet är att det kan kännas skönt att dela bekymret med någon. Ni kan tänka tillsammans och du kan få stöd och peppning att orka ta tag i det du mår dåligt över.
Om du visar vilja att ordna upp dina problem kanske kritiken minskar och du känner att du inte får skit för allting.
Då jag inte vet vilka problem du har kan jag inte hänvisa dig vidare mer än att jag bifogar en länk till en hemsida som heter snorkel som jag tycker att du kan kolla in.
Ett annat tips är att du tar kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Om du klickar på länken kommer du till hitta din mottagning.
Ta chansen och sök hjälp!
Tack för ditt brev och lycka till.