Det känns som jag ska svimma när jag får ångest

Hej! Jag tror jag lider av panikångest då min ångest bara kommer sådär och jag reser till skolan med tåg och under tågresan känns det som jag ska svimma, illamående och som hjärtat slår snabbare. Men när jag har klivit av så mår jag bra igen men att ångesten kanske ligger kvar lite. Jag får bara så där panik ångest på morgonen för sen när jag ska åka hem så är det lugnt eller hela dagen mår jag bra. Exempelvis idag så vågade jag inte åka till skolan för jag inte orkar med de känslorna under resetiden (1 timme- och så går det upp känner mig jätte dålig och sen minskar det en stund och jag mår bra, hela resan). Jag vet inte riktigt om jag tänker logiskt när jag inte går till skolan pga ångesten och rädslan av tågresan för känns som jag ska svimma. Det här hände igår och idag dag2 så väljer jag att stanna hemma om det är pga trötthet och stress. Ska jag ändå kämpa och försöka gå när jag känner såhär eller ska jag vila? Jag har inte panikattack annars på tåg hela tiden utan kommer en viss tidsperiod. Hände samma förra året nov-dec och sen lite i februari. Men nu kom ångesten bara i februari.

L

BUP svarar:

Hej!

Tack för att du skriver till oss!

Du skriver insiktsfullt om den här ångestreaktionen som du kämpar med. Du kan ha helt rätt i att det kan handla om någon form av panikattack när du känner att ångestreaktionen kommer plötsligt.

När man drabbas av ångestattacker så är det väldigt vanligt att man blir rädd för ångesten och vill undvika obehaget.  Det är mycket vanligt att bli rädd för att det ska vara farligt på något sätt eller man blir rädd över att man ska tappa kontrollen när man får ångest.

Då kan det hjälpa mycket att få information om ångest och få veta att det man känner inte alls är farligt.

Du kan läsa mer om ångest här på umo eller här på vårdguiden1177.

Det vore alltså inte så allvarligt om det var en sådan rädsla som gjorde att du senaste tiden stannat hemma och velat undvika att få ångest när du åker tåget till skolan. Men att vilja undvika risken att känna ångest i en situation som egentligen är ofarlig (att åka tåg) leder tyvärr ofta till att problemen ökar.

Så svaret på din fråga är att det är bättre att du kämpar med din ångest och tar dig igenom dessa känslor.

Då du nu har haft denna ångestreaktion några gånger, så vet du redan några saker om dig själv och dessa känslor. Du vet med dig att det känns jättejobbigt att känna den här ångesten, men du vet antagligen också att inget farligt egentligen har hänt de gångerna - även om det känns så inom dig.

Att du får kunskaper om ångestreaktioner brukar alltså kunna lugna ner oron mycket. Bara att veta att det inte är farligt och att det går över, kan hjälpa en hel del.

Ofta kan reaktionen gå över snabbare när man mer försöker acceptera reaktionen när det kommer, än att spänna sig och försöka kämpa emot känslorna.

Många tycker att ångestsymtomen i kroppen ökar ju mer man känner efter hur det känns. Då kan det hjälpa en del att ha något annat att göra för att få fokus på andra saker.

Kanske kan du försöka läsa något eller lyssna på musik när du åker tåg (samtidigt som du försöker acceptera att du känner som du gör just nu) och lugna dig med vetskapen att det kommer gå över.

Att du fått ångest just på morgonen när du ska iväg till skolan kan ibland hänga ihop med att man är mer stressad då. 

Därför kan det vara bra att du pratar med någon för att reda ut om du känner stress inför olika saker. Kanske uppstår det stress för att passa tiden på morgonen eller inför tanken på skoldagen och dina skolprestationer? Eller kanske kring dina sociala kontakter i skolan?
I så fall så kan du vara hjälpt av att se om det går att lösa så att du känner dig mindre trött och stressad.

Många, många ungdomar hamnar i liknande problem som du berättar om och det finns också bra hjälp att få för den här typen av problem. 

Om du tycker att det känns svårt att på egen hand orka kämpa med din ångest eller svårt att se vad som kan vara dig till hjälp i det här, så misströsta inte. Du kan ta hjälp med det här.

Om du vill, så kan du börja att vända dig till ungdomsmottagningen för en samtalskontakt.

En annan möjlighet är att du vänder dig till psykolog eller kurator via vårdcentralen.

Lycka till!

Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta