Gråter mig till sömns
Hej jag är en tjej på 11 år som gråter mig tills sömns varje natt och är oftast på dåligt humör jag vet inte om jag har nån sjukdom testar på olika quiz ibland då jag oftast får up att jag har deprisjonsångest vet inte vad det innebär och har ingen att prata med detta om
Ei

BUP svarar:
Hej!
Det är klokt av dig att du skriver till oss och frågar när du mår dåligt. Det betyder att du har en sund vilja att göra något åt det och söka lösning på dina problem.
Du undrar om du kan ha någon sjukdom och du gör tester på nätet. Men det är inte en riktigt bra ingång.
Det är viktigare det du skriver på slutet i ditt mejl: du behöver prata med någon men du har ingen att prata med.
Ändå är det där du ska börja! Olika tester på nätet kommer aldrig att ge dig en pålitlig bild av dina problem och ännu mindre att lösa dem. När man är ledsen, orolig eller ofta irriterad är det viktigt att reda ut vad det beror på, vad det hänger ihop med, vad det är som får dig att gråta, vilka tankar snurrar i ditt huvud, vad det är som inte funkar hemma, i skolan, bland kompisar och så vidare.
Du ser hur många frågor du skulle behöva tala med någon om. Vem kan den här någon vara? Är du säker på att du inte kan tala med dina föräldrar eller någon annan närstående i familjen? Har du försökt? Det händer ofta att föräldrarna säger att de skulle hjälpa sina barn om de bara visste att det fanns problem och vad de var för något eller några. Har du inte försökt så gör det nu!
Men jag vet också att det finns familjer där det inte funkar så bra mellan barnen och föräldrarna. Man får då vända sig till andra.
Först och främst rekommenderar jag att du vänder dig till kuratorn i skolan eller skolsköterskan. Du kan kanske tala med en lärare som du har förtroende för.
Det viktigaste är att du börjar tala och förstår vad det är du saknar i ditt liv, vad det är du kämpar med. Sedan kan man fundera på vilka lösningar man kan hitta mot problemen.
Men det allra första är att förstå roten till att du mår dåligt och inte om du svarar ja eller nej till frågor på test på nätet!
Däremot kan du få hjälp och stöd på nätet.
Gå till exempel in på tjejzonen.se. Där kan du chatta med någon som förstår och hjälper dig med råd och stöd.
Du kan också gå in på bris.se och få chatta med en kurator om dina svårigheter eller du kan ringa dit på telefonnummer 116 111.
Det finns hjälp att få, du ska inte vara ensam med alla dina bekymmer. Följ mina råd!