Bråk med mamma så det kan bli våldsamt
Hej, jag bråkar väldigt mycket med min mamma nästan varje dag och det är super jobbigt. Ibland så gillar jag henne och ibland hatar jag henne. Just nu så har jag bråkat med henne ett av dom värsta jag har haft. Hon lyssnar inte på mig och det är super jobbigt. När jag säger att jag inte tänker bo här hemma då säger hon att hon ska radera min mobil så att den inte funkar. Då så kan jag inte gå. Hon kan ta tag i mig och när jag var mindre så har hon använd våld. Hon vill inte erkänna det själv. Jag vet inte vad jag ska göra för jag blir jättesur och börjar skrika och kan använda våld. Det här är jättejobbigt och jag har ingen att prata med.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig när det blir så här jobbiga bråk hemma. Många barn och ungdomar berättar om liknande problem som du gör. Att man bråkar på olika sätt hemma är alltså väldigt vanligt och inget man behöver skämmas över att berätta om.
Du berättar att det kan hända att du använder våld nu när ni bråkar. Du nämner också att du har minnen av att din mamma kunde använda våld när du var mindre.
Att bråken blir så stora att det går över i våldsamheter inom familjen, är ett tecken på att det är klokt att ta hjälp av en utomstående. Det finns bra hjälp att få för att minska bråken hemma.
När man som barn har minnen av att ha blivit utsatt för våld från sin förälder, så kan det vara viktigt att få prata igenom det med en utomstående. Alltså att du kan få prata med någon vuxen som är van att prata med barn och unga och som kan lyssna på dig.
Du kan börja gå till din skolkurator för att få hjälp. Ibland hjälper det mycket att få börja prata om det som känns svårt hemma och du kan få hopp om hur saker kan bli bättre för dig.
När bråken känns jobbiga och svåra att lösa, så kan både föräldrar och barn få hjälp av en familjebehandlare så problemen kan minska igen.
Du läsa mer här på koll på soc om hur man kan få hjälp som familj.
Beroende på åldern så kan man från 12 eller 13 års ålder gå till ungdomsmottagningen och få hjälp med olika saker. Där kan man få prata med en kurator och få hjälp med en egen samtalskontakt.
Ett annat sätt för dig att kunna börja prata med någon är genom en kurator på BRIS som du antingen kan ringa till eller chatta med. Du kan vara anonym om du vill.
Lycka till!