Retad föra att vara för smal
Hej! Jag är en tjej på 12 år och går i 6:an. Jag har ett problem jag skulle vilja få svar på :) Jag väger ungefär 41 kilo och är skit smal. Jag får bara fett på min mage och inte någon annan stans! Speciellt mina armar och ben. Skäms jätte mycket att gå i shorts, innan gjorde jag det och killarna i min klass påpekade och sa att jag hade spindel ben. Och blir kallad anaroxi. Jag kan verkligen inte få fett på mina armar och ben! Snälla har ni något tipps hur jag får tjockare ben och armar? Det är inget som går i släkten, hela min familj och släkt är ”normalt tjocka” fattar inte varför jag är så smal. Det kanske kan vara att jag bara ätit pasta när jag var mindre, och att jag aldrig ätit bestämda tider jag har ba små ätit för det mesta.  Snälla behöver eran hjälp😭

BUP svarar:
Hej Melissa!
Jag förstår av ditt mejl att det är verkligen ett problem för dig att du är "för smal". Så är det i livet - vissa har problem med att de är för tjocka, andra har problem för att de är för smala. Som du.
Jag kan naturligtvis inte bedöma om du är "för smal" eller om du helt enkelt är en tjej som är späd av naturen. Vi är ju alla olika, och du kan inte ens veta om det fanns någon bland dina mer avlägsna släktingar som också var "spinkiga" och vars gener du också bär på.
Det egentliga problemet är att du tycker att det är störande och att du får anmärkningar på din kropps utseende. Oavsett om man är överviktig eller underviktig är det ett faktum att man lätt blir fixerad vid vikten och därefter alldeles för upptagen av mat och hur man ser ut.
Det är svårt, jag förstår, för det finns en låg tolerans för hur olika vi är och vad som räknas som "normal variation".
Du nämner ändå också en annan omständighet - nämligen vad du brukade äta när du var yngre och att du småäter istället för att ha någorlunda regelbundna måltider med näringsrik och varierande kost. Det kan vara en del av problemet som du antagligen behöver ta tag i.
Nå, du får inte konkreta råd av mig hur du kan få "tjockare ben och armar". Men jag tycker att det vore bra att kolla upp din vikt hos skolsköterskan eller på vårdcentralen.
Dit kan du vända dig med dina föräldrars hjälp - ifall de också tycker att din vikt på något sätt är problematisk. Du kan på det sättet också få råd om din mathållning och även vägledning hur du kan göra ett bättre schema för måltider.
Dessutom kan du få råd av kuratorn i skolan hur du kan hantera och säga emot när du blir retad.