Misstänker att jag har någon diagnos
Hej, jag misstänker att jag har någon diagnos, hur kollar jag upp detta? Har ni en steg - för- steg guide? Har avbrutit kontakten med BUP sedan länge för att jag gick dig under tvång.
neutrala belgien

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss med din fråga om hur du kan göra för att ta hjälp.
Eftersom olika psykiska och sociala problem kan visa sig på många olika sätt så finns det också flera olika sätt för dig att kunna ta hjälp.
Många gånger är elevhälsan ett bra första steg att börja ta hjälp. Som du kanske redan känner till så består elevhälsan av bland annat skolkurator, skolsköterska - ofta finns också specialpedagog och skolpsykolog knuten dit.
Många ungdomar som mår dåligt på olika sätt, eller som kanske har det svårt hemma i familjen, kan också få svårt att klara av skolan. Om du tycker att du har svårigheter som också påverkar din skolgång och kanske dina sociala kontakter i skolan, så brukar Elevhälsan ofta kunna vara till bra hjälp.
Om du börjar prata med din skolkurator eller skolsköterska om dina problem så kan de ge dig olika förslag hur du kan få hjälp med dina problem. Du kan då ta upp dina frågor om hur man går till väga för att ta reda på om du har någon diagnos.
Vissa svårigheter kan skolpsykologen vid elevhälsan göra utredningar för och när det behövs så kan de hjälpa till så man kan få kontakt utanför skolan.
En annan väg för dig att börja ta hjälp och få prata igenom dina egna tankar om dina svårigheter, är genom en samtalskontakt på ungdomsmottagningen.
vårdguiden1177 så kan du också få information om olika problem och läsa om hur du kan gå till väga för att få hjälp på olika sätt.
Lycka till!