Vill att min ångest ska försvinna
Jag har fått ångest och hjärtklappningar pga av de. Vet inte vad jag kan göra för att denna ångest ska försvinna och skäms för att prata med någon kurator. Vad ska jag göra?
A

BUP svarar:
Hej!
Mitt råd till dig är att läsa informationen jag bifogar runt ångest, stress och oro. Information kan lugna lite grann. När man upplever att man får ångest kan man på samma gång känna av olika kroppsliga reaktioner. Det är bra om du har koll så gott det går vad som händer i kroppen. Du beskriver ju att du får hjärtklappning. Det är en vanlig reaktion vid ångest eller stress. Det kan kännas obehagligt men det är inte farligt.
Du skriver att du har ett motstånd mot att kontakta en kurator. Att du skäms. Du ska inte behöva skämmas för att du får ångest och behöver hjälp. Om ångesten påverkar din vardag är det viktigt att du söker hjälp så fort som möjligt. Risken är att du börjar undvika fler och fler situationer och då kommer du att få svårt att göra saker som du klarade av tidigare. Ångesten tar över och begränsar ditt liv.
Din kurator på din skola måste ju ha träffat många elever som har ångest och tycker säkert att det inte är något onormalt eller konstigt för det är det inte. Nu vet ju inte jag vad som startar igång din ångest, men kanske handlar det om att prestera i skolan, stress och oro över framtiden? Om du upplever din skolmiljö är stressande och högljudd så är det säkert teman din skolkurator samtalat om tidigare, med andra unga. Om det skulle vara helt andra orsaker som gör att du får ångest får du berätta om det. Om det skulle kännas lättare kan du söka upp din skolsköterska som ett första steg.
Om du tycker att steget att träffa någon och samtala med är stort finns det annan hjälp att få. Vill tipsa om en hemsida med det spännande namnet snorkel. Där finns det appar som du kan ladda ner till din mobil och olika avslappningsövningar du kan testa. Det finns även mer information runt psykisk ohälsa.
Samla mod och sök hjälp på det sätter som du vill. Att du skrev till frågelådan var ett bra första steg, nu tycker jag att du ska satsa på nästa.
Lycka till!