Svårt med uppmärksamheten, men skolan vill inte göra något
Hej jag är en 14 årig kille som har problem med att hålla uppmärksamhet, även om någon pratar direkt till mig kan jag tappa fokus och allting personen säger blir som bakgrunds ljud. Sedan så har jag mycket problem i skolan för jag har antingen gjort nåt utan att tänka på konsekvens eller att jag har problem i många ämnen. Jag har vänt mig till skolan men de vill inte göra något. Jag känner att  jag är negativt påverkad av detta, vad ska jag göra om skolan inte vill göra något?

BUP svarar:
Hej!
Hade du velat att skolan skulle skriva remiss för utredning av eventuell ADHD? Eller hade du önskat mer av stöd från skolan med dina svårigheter? För du har rätt till stöd i skolan om du har svårt med fokus och koncentration också om du inte har en diagnos för det.
Det du ska göra för att dina svårigheter ska tas på allvar i skolan är först och främst att tala med dina föräldrar. De kan förhoppningsvis hjälpa dig att tala med skolan.
Om skolan ändå inte tycker att dina svårigheter är sådana att du behöver någon insats från dem så kan du tillsammans med dina föräldrar kontakta vårdcentralen/barnläkarmottagningen. De kan bedöma om de tycker att du har så svårt med att fokusera och koncentrera dig att det är befogat att göra en utredning. De kan också bedöma om dina svårigheter verkar bero på något annat.
För det kan finnas flera orsaker till att man har svårt att koncentrera sig. Som att något viktigt och känslomässigt tar upp ens tankar och energi. Eller på att något i skolan är svårt och man inte förstår. Det behöver inte vara så att man har ADHD.
Att skolan inte vill göra något verkar bero på att de inte tycker dina svårigheter är så allvarliga.
Men skolan behöver inte heller ha rätt. Du kan ha svårigheter som skolan inte har sett.
Därför behöver du tala med dina föräldrar så att du har dem med dig. Om ni är överens kan ni vända er till barnläkarmottagningen.
Lycka till!