Varit mobbad i åratal
Hej
Jag har under 7 månaders tid mått riktigt dåligt. Jag har misshandel och felbehandling i ryggen och det har påverkat mig mycket. Jag har ganska dålig relation till mina föräldrar och kan inte prata med dem. Jag har ännu sämre relationer till syskon och släkt. Jag litar inte längre på vuxna då ingen har trott eller litat på mig. Jag gick förra terminen til skolkuratorn men mådde bara sämre efter det. Jag har ingen livslust, är beroende av självskadebeteende och mycket mer. Jag är livrädd för att komma till BUP då jag varit där för andra bekymmer när jag var yngre. Jag har inte längre några riktiga vänner och skolan (klass 7) går piss. Jag har en person jag känner att jag kan lita på, och det är en ibf från Finland. Jag vet inte längre om jag orkar mer, men samtidigt vill jag inte dö. Har börjat tänka mer på alcohol, tobak och droger. Jag har sömnsvårigheter, svälter mig, har för många diagnoser för att orka räkna dem och senast då panikångest. Jag har varit mobbad i åratal och det blir bara värre. Mina självmordstankar gör mig vansinnig. I stunden när jag skriver detta, överväger jag att ta mitt liv. Jag behöver hjälp.
Döende 13

BUP svarar:
Tack för brev!
Jag hoppas verkligen att du inte tar ditt liv och jag skulle egentligen önska att du inte ens övervägde eller hade tankar på att ta ditt liv. Men du skriver samtidigt att du behöver hjälp och det låter hoppfullt. Och du skriver till oss för att få hjälp. Du har inte gett upp helt och hållet, även om det framgår av ditt brev att du har det väldigt besvärligt. Du har också har dåliga erfarenheter av att inte känna dig lyssnad på eller få den hjälp du behöver. Men även om du har dåliga erfarenheter efter att inte blivit lyssnad på och få hjälp av vuxna så måste du igen försöka.
Hur ska du få dem att lyssna på dig? Jag tror alla vuxna både i skolan och hemma skulle ta dig på allvar om du berättade att du mår så dåligt att du har övervägt ta ditt liv - att du inte vill det men behöver hjälp, både för att du mobbas och kämpar på andra sätt, för att må bra igen. Ibland måste man berätta hur illa det är för att andra ska förstå på riktigt.
Du nämner flera allvarliga besvär som tydligt visar på hur dåligt du mår - självskadebeteende, självsvält, panikångest, sömnsvårigheter och mer. Jag tänker att både självskadebeteende och självsvält många gånger är något många tar till för att själv försöka hantera egen ångest och olycka när inget annat hjälper. Är det så få för dig?
Jag blir upprörd när jag läser att du är och varit mobbad i flera år och att det blir värre. Du har varit hos skolkuratorn. Berättade du att du blir mobbad? Har skolan gjort något för att få det att upphöra? Har du berättat för dina föräldrar och känner skolan till det? Mobbning är väldigt destruktivt. Många av de besvär du beskriver kanske kan förklaras av att du varit mobbad under lång tid och inte har några riktiga vänner i skolan.
Jag tycker du ska prata med dina föräldrar och berätta om den mobbning du är och har varit utsatt för. Kanske måste du hjälpa dem förstå att den mobbning du är utsatt för måste upphöra och det är skolans skyldighet att på alla sätt hjälpa dig. Det vore bra om du inte var ensam utan hade dina föräldrars stöd för att få skolan att agera.
Jag bifogar länkar till UMO och Barn och Elevombudet där du kan läsa om dina rättigheter och skolans skyldigheter beträffande mobbning. Du kan också själv ringa både Bris och BEO för att prata med dem och få hjälp att få denna mobbing att upphöra. Ett annat ställe du kan få stöd och hjälp på är Tjejzonen.
I samband med att du berättar om mobbningen kan du också berätta hur dåligt du mår och att du behöver hjälp och stöd för att må bättre. Kanske kan du igen prata med din skolkurator om du berättar för hen hur dåligt du mådde förra gången. Kanske kan ni prata om det och göra samtalen bättre för dig samtidigt som hen måste hjälpa dig att få stopp på den mobbning av dig som pågår.
Lycka till!