Har jag en psykisk sjukdom?
Jag vet inte om jag har någon psykisk sjukdom.. Ibland känns det bara som att jag väljer att vara ledsen för att då blir man lämnad ifred. Jag har också väldigt konstigt humör ena sekunden kan jag vara hur glad som helst den andra vill jag ta livet av mig, det går i vågor. Jag hatar mig själv för hur jag ser ut och beter mig mott andra, för hur dålig syster jag är för min yngre bror, hur dålig dotter jag är som inte kan matte och håller på att falla ihop totalt. Förra året led jag av vad jag tror var panik attacker, jag har också skärt mig själv för att jag tycker att jag förtjänar det. Ibland känner jag mig så jävla tom och orkar inte känna mer. Jag bryter i hop konstant och jag vet inte vad det är som är felet med mig. När jag väl har försökt att prata med min mamma om detta har hon sagt att det bara är för att jag går igenom "förändringar" för att jag är tånåring men det känns inte som att det bara är hormoner som ligger bakom att jag mår så här jävla dåligt.
lilmeow

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du beskriver en svår situation för dig där du oavsett varför, mår ganska dåligt i perioder. Det var bra att du skrev till oss med dina funderingar. Är det någon annan som har uppmärksammat hur du mår?
Jag tänker på om någon lärare eller så har sagt något till dig. Jag tror att det är bra om du fortsätter att försöka berätta för din mamma hur du tänker och känner men jag tänker också att det kanske kan vara bra om du pratar med någon annan vuxen.
Kanske finns det någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna försöka prata med. Det skull kunna handla om skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Det är vuxna som är vana vid att prata med unga om olika svåra saker. Då kanske du kan få lite återkoppling på om det är någon annan som sett på dig att du har det tungt.
Om det är så kanske du kan få hjälp med att prata med din mamma om att kanske gå och få hjälp. Du kan också kontakta ungdomsmottagningen. Där arbetar det människor som är vana vid att möte unga med sådana svårigheter som du beskriver. Då kanske du kan träffa någon där som du kan prata med om det som är tungt för dig och som du tänker och känner.
Oavsett om du ska till BUP eller inte så är det viktigt att inte går runt och hålla svåra tankar och känslor för sig själv. Det brukar alltid vara bättre att dela det med någon annan så att man kan få hjälp att sortera och förstå sig själv och då också kanske kunna må lite bättre.
Lycka till!