Ibland känns ingenting verkligt
Hej
jag har under en ganska lång tid fått små attacker av att inget känns verkligt.
allt känns som en dröm där vad som hälst kan hända, jag blir oerhört paranoid på alla runt om kring mig men även lite osäker och paranoid på mig själv. svårt och säga hur länge det hållerpå efter som allt känns som en evighet men jag skulle gissa på runt 5 - 10 minuter.
det kan få mig att må illa men det är förmodligen bara följden av att jag känner mig paranoid.
jag undrar om detta kan utväklas och bli verra och vad det är för något. lästa något om psykoser men ville inte googla mitt problem allt för mycket.
leo

BUP svarar:
Hej!
Det kan finnas olika orsaker till att det blir så här. Att du sover för litet, att du tagit droger, att du varit med om något skrämmande som tar upp mycket av din psykiska energi, att du är mycket ensam eller något annat.
Att du blir rädd och orolig bidrar säkert också till din känsla av overklighet och till att du mår illa.
Du är rädd att det kan vara tecken på psykos och att det ska bli värre. Även om det inte går att säga så mycket om vad det är utan att känna dig bättre, så tycker jag inte du behöver vara orolig.
Men jag tycker du ska tala med någon om det.
Du kan vända dig till vårdcentralen eller till Ungdomsmottagningen i din kommun.
Och har du kunnat tala med dina föräldrar? Sådant som oroar en blir ofta mindre skrämmande när man kan tala om det med någon.
Lycka till!