Vågar inte äta mer även om jag vill det
Hej. Har skrivit hit en annan gång, om att jag är rädd att tappa kontrollen. Har fortfarande inte berättat för någon om detta och det börjar bli extremt jobbigt. Började för en månad sen ta ut det på maten, för jag behövde verkligen något jag kunde kontrollera. Fick panik så jag var tvungen!! Har gått ner lite i vikt, typ xkg. Alla tror att det beror på en sjukdom jag har, men det gör inte det. Jag börjar bli rädd, för jag vågar verkligen inte äta mer även fast jag vill. Vad ska jag göra?? Måste fixa det själv, för jag vågar inte be om hjälp.
Vill bara ha lite ro

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är hemskt att känna att man tappar kontrollen men jag tror du har gjort det fast du kämpar så mycket för att återfå den. Men om du gått ner x kg och inte vågar äta och börjar blir rädd men ändå inte kan äta fast du vill - då har du väl i någon mening tappat kontrollen?
Kanske handlar det också om ångest och rädsla? Du skriver att du fick panik och behövde något du kunde kontrollera och du började ta kontroll över ditt ätande. Det kan bli väldigt komplicerat om den egna kontrollen går ut över de naturliga känslorna av hunger och mättnad. Det kan hända saker med din kropp som är svåra att förstå och kontrollera.
Jag tänker att du fortfarande behöver hjälp med din ångest och ditt kontrollbehov och nu också din ätstörning. Du måste naturligtvis få hjälp att börja äta igen om du inte kan det själv. Och du behöver hjälp att återfå kontrollen över ditt liv. Börja återta din kontroll genom att våga be om hjälp. Det kan du!  Kanske kan du ta ett prat med din skolsyster eller din skolkurator? Om du inte vågar kan du få en del stöd och hjälp på Ätstörningszonen.
Lycka till!