Klarar inte av livets svåra lekar
Hejsan,
Jag är en snart 15årig tjej..jag klarar verkligen inte av livets lekar längre. Typ allt är bara skit, jag har en fantastisk flickvän och en fantastisk familj, men jag klarar inte av livet längre. Jag mår åt helvete varje dag och jag är nära på att återfalla i självskadebeteende. Jag började skära mig för snart tre år sedan och har försökt att ta mig ur de, just nu är de knappt två månader sedan jag senast skar mig. Jag orkar snart inte hålla emot de, livet är för mycket, skolan sitter som en stor tyngd på axlarna, alla behöver mig och jag måste vara stark. Tror fan inte jag klarar mig ut ur tonåren. De är för mycket. Jag kan inte snacka med mamma eller pappa om hur jag mår, de har liksom sin egen skit och ta hand om. Jag kommer bara vara en till vikt på dem. De behöver inte mer att tänka på än vad de redan har. Vet fan inte vad jag ska göra längre. De kommer liksom aldrig bli bättre, absolut inte bra.
Den enda kompisen jag har bor i Canada och han har sina grejer att ta hand om, och min flickvän har sina grejer. Går jag till skolkuratorn så blir de troligtvis samtal hem och jag blir "problembarnet" och ger mamma och pappa och mina småsyskon mer stress.
Vill bara här ifrån, bort från denna värld.. Vet inte hur jag ska klara av att stanna här längre.
midniqhtfxre

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du skrev till oss om hur du har det. Det vet nog inte du men jag vet att det alltid är bättre att prata med någon än att gå och hålla allt för sig själv. Jag vet också att man inte måste ha det som du beskriver. Att det finns hjälp att få och att man då kan må lite bättre.
Du skriver också att du inte kan prata med dina föräldrar då du tänker att det är uppfyllda av egna bekymmer. Det kanske de är, men min erfarenhet är att föräldrar ofta vill veta hur det är med deras barn och att de vill försöka vara till hjälp. Nu vet ju inte jag om du har gjort försök att prata med dina föräldrar så att du vet att de inte kan eller orkar vara till stöd för dig. Men om du inte har gjort det så tycker jag att du verkligen ska fundera på om du ändå inte ska göra ett försök.
Du beskriver att du inte vill gå till skolkuratorn då det då blir ett samtal hem och då kommer du att öka på allas stress med dina bekymmer. Ja, så kanske det är men det kanske också kan vara en möjlighet att både du och dina föräldrar får hjälp att prata om hur du har det och hur ni har det i familjen. Jag vet inte om de har prövat det men du kan också kontakta din ungdomsmottagning. Där arbetar det människor som är vana vid att möta unga med sådana svårigheter, tankar och känslor som du beskriver att du har.
När jag läser ditt brev så framstår det att du verkligen inte vill riskera att belasta någon ända människa med sådant som du tänker och känner och att du har en idé om att du kommer att förstöra för andra. Inte att andra kanske kan vara intresserade av vad du tänker och känner.
Min erfarenhet är att det alltid brukar vara bättre för en att dela sina tankar och känslor och inte försöka ”kånka” runt på allt själv. Jag skulle kunna tänka mig att om din tjej älskar dig så är hon nog också intresserad av hur du har det. Det kanske är så att du behöver försöka utmana din egen föreställning om hur andra tänker och känner?
Du kanske kan bli överraskad. Det kanske finns fler som skulle intressera sig för dig. Det låter som att du tänker att det inte finns någon hjälp för dig och att du alltid kommer att må som du gör nu. Min erfarenhet är att det finns hjälp att få och att man inte måste må dåligt hela tiden. Man kan må lite bättre men då behövs att man också visar att man vill ha och behöver hjälp av människor i sin omgivning.
Nu har du skrivit till oss och berättat om dig själv och det var bra och viktigt. Försök att tänk att det var det första steget du tog mot att få hjälp och stöd och mot att må lite bättre. Nu skall du kämpa på och ta nästa steg som skulle kunna vara att du faktiskt testar att prata med några som finns runt omkring dig.
Lycka till!