Nedstämd och vill helst isolera mig från andra
Hej jag är en 16 årig tjej som har det senaste året varit väldigt nedstämd och vill helst isolera mig ifrån andra och jag gillar inte att prata med andra för att det känns som att jag inte kommer bli lyssnad på och jag har även börjat få självmordstankar och jag vågar inte prata med någon i familjen och har börjat tänka på att skaffa hjälp men har inte riktigt vetat vart jag ska gå för jag har redan försökt få hjälp i skolan men det gick inte, hur ska jag göra och vart ska jag ta hjälp ifrån?
En deprimerad tjej

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss och att du tänkt på att ta hjälp. För det finns hjälp att få.
Du har varit väldigt nedstämd under ett år och du har svårt att tro att någon ska ta dig på allvar om du berättar om det. Hur brukar det vara i din familj? Brukar ni inte så lätt kunna tala om det som är svårt? Också vuxna kan ha svårt för det men det behöver inte vara detsamma som att de inte bryr sig om.
När ens barn är så nedstämt att det börjar tänka på att ta sitt liv så vill de allra flesta föräldrar få veta  det så de kan hjälpa.
Kanske har dina föräldrar nu egna problem, som bidragit till din nedstämdhet och som gör att du inte väntar dig att de ska lyssna på dig. Men om de får veta hur du mår kanske det blir annorlunda. Att få stöd av föräldrar och vuxna är väldigt viktigt för hur man mår.
Men om det är för svårt så ska du vända dig till någon annan vuxen. Det gick inte att få hjälp i skolan säger du. Det var synd för i skolan brukar finnas både skolpsykolog och skolkurator. Förstås finns också skolsköterska och mentor eller någon annan lärare du har förtroende för som skulle kunna hjälpa dig till mer hjälp och också med att tala med dina föräldrar.
När man varit nedstämd under en längre tid och har tankar på självmord kan det vara det bästa att gå till BUP och då behöver föräldrarna vara med. Det är så, förutom för att de är vårdnadshavare, för att föräldrar kan behöva stöd med hur de ska göra för att hjälpa sitt barn.
Om det ändå är omöjligt för dig att tala med dina föräldrar, kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Och om självmordstankarna blir starka kan du ringa till BRIS eller till MIND/självmordslinjen.
Tala med någon nu. Vänta inte. Det finns hjälp att få.