Hör röster i mitt huvud
när jag var 12 så hörde jag en röst i mitt huvud som jag ofta pratade med när jag ensam. Den här rösten var alltid elak och negativ. Den sa alltid ”du borde dö” eller ”du är svag och patetisk” eller ”ingen förstår dig förutom mig”. Jag kallar den här rösten Tori.
när jag började 7:an så blev saker bättre. Tori pratade mindre med mig och när hon gjorde det så var hon mindre negativ. Men när jag började 9:an så började jag höra en annan röst, Afina. Afina försöker alltid hjälpa mig och hon är jätte snäll. Jag gillar henne. Men det gör inte Tori. Hon hatar Afina och kallar henne för hemsk saker.
Tori har även blivit arg på mig och säger att det är mitt fel att hon lider. Tori har nu även börjat strypa mig med min egen hand varenda gång vi avslutar ett samtal. Jag har hittills alltid kunnat dra bort min hand innan något för seriöst händer men jag vet inte om jag kan göra det för evigt.
jag vet att Tori och Afina inte är riktiga och att det är troligtvis är mitt undermedvetna som stryper mig. Men dem känns så riktiga och jag vet inte vad jag ska göra. Tori har sagt att hon kommer att döda mig.
Betyder det här att jag har schizofren? Jag undra även om alla med schizofren måste ta medicin?
Schizofren?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar om du är schizofren utifrån att du hör röster. Det är omöjligt att svara på utifrån vad du skriver. För att ta reda på det behöver du göra en ordentlig utredning på BUP eller kanske vårdcentralen.
Men jag förstår att du undrar och jag tycker du ska ta reda på hur det är. Många hör röster och pratar med dem utan att vara schizofrena och jag tror det kan kännas mer eller mindre önskvärt och trevligt. Du tänker att det troligen är dina egna tankar -ditt undermedvetna, som tar sig detta uttryck i olika röster. Jag förstår att det då kan kännas obehagligt om en del av dig vill döda dig men också obehagligt om rösterna ibland känns som verkliga.
Jag undrar hur du har det förutom att du hör röster. Mår du bra? Har du kamrater och vänner? Har du det bra i din familj?
Jag vet att många tycker det är pinsamt eller av olika skäl inte vill berätta att man hör röster. Många, som du, tänker att det kanske betyder att man har en allvarlig psykisk störning och det vill man inte visa eller berätta för andra. Men oavsett hur det är med den saken tycker jag att du ska berätta för dina föräldrar eller din skolkurator så du kan få hjälp att utreda frågan. Oavsett vad man kommer fram till kan du få hjälp att må bättre för det verkar som att du egentligen inte mår så bra.
Lycka till!