När ska man söka hjälp?
När ska man söka vård för sin psykiska hälsa?Jag har vetat länge att jag inte mår så bra, men har inte fattat varför. Jag har såklart anledningar men har aldrig mått så dålig som 2019. Har inte tyckt att mina problem var illa nog. Men jag vill gärna söka hjälp. Hur kan jag göra det?
p

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och en viktig fråga!
Det finns ju inget allmänt svar på när var och en behöver eller borde söka hjälp. Men om man som du mått dåligt under ett år är det bra att söka hjälp.
Det finns en utbredd och vanlig föreställning om att ens egna bekymmer inte är tillräckligt allvarliga eller viktiga för att få hjälp. Den rösten inom en skall man inte lyssna på. Den håller en borta ifrån att få hjälp och från att prata med andra om det som trycker en.
Jag vet inte hur gammal du är, om du fortfarande går i skolan. Om du gör det så kan du fundera på om det finns någon vuxen som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna prova att prata med. Det skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon annan vuxen på skolan.
Du kan också prova att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen arbetar det vuxna som är vana vid att prata med unga om det som bekymrar. Om du kan övervinna dina tankar om att dina bekymmer inte är tillräckliga så tror jag att du kommer att upptäcka att det finns människor som är intresserade av att höra vad du har att berätta.
Om och när du pratar med någon så kommer ni tillsammans kunna fundera över om du är på rätt ställe eller om du behöver komma någon annanstans som till exempel BUP. Nu har du skrivit till oss och vi har tagit ditt brev på allvar. Antagligen finns det fler som skulle kunna göra det. Försök att tänk att du tog ett första steg mot att få hjälp när du skrev till oss och att du nu skall kämpa på och försöka ta nästa steg om är att prata med någon som du träffar.