Hetsätningen ger mig självmordstankar
Jag har under över ett år nu kämpat med ätproblem. Just nu hetsäter jag så mycket och jag har gått upp jätte mycket i vikt och mår skit om mig själv. Har haft självmordstankar under året men det har aldrig varit så illa som nu. Förut när jag har sagt det, till föräldrar eller vårdpersonal, har det bara slutat med att jag säger att det inte är så illa som det är för jag är rädd att ingen ska tro mig eller tycka jag är ett problem. Men jag är sååå trött och vet inte hur mycket mer jag klarar det här. Jag är redo att dö. Det är läskigt att säga det, men jag är redo att dö. Men jag vet inte vart jag ska vända mig eller vad som kommer hända om jag skulle bli inlagd eller vad jag måste uppfylla för att bli inlagd eller få nog med stöd. Jag läste eran artikel om vad som sker när man berättar om självmordstankar men den berättar inte några av de sakerna jag tagit upp. Vet verkligen inte vad jag ska ta mig till.
Bara trött

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du bestämde dig att skriva till oss när du har det så här kämpigt! Det låter som din obehandlade ätstörning har fört med sig att du mått allt sämre psykiskt och nu är det så illa att du tänker på självmord. Det är allvarligt och det här behöver du få hjälp för nu direkt.
Vi får många frågor från ungdomar som precis som du berättar att de inte riktigt har vågat öppna sig om sina problem och då inte heller kunnat ta hjälp med de problem man faktiskt kämpar med. Det är naturligtvis väldigt olyckligt, men förståeligt och mänskligt att det kan kännas både svårt och läskigt att börja prata om sina känslor och problem. Men det går att övervinna dessa svårigheter och man kan öva på att öppna sig steg för steg.
Om du har föräldrar eller någon annan närstående som du kan ta stöd av när du söker hjälp, så kan det ge dig en extra styrka för att berätta hur det faktiskt ligger till. Då kan du be någon närstående att följa med dig till den du ska träffa och hjälpa dig förklara allvaret i dina problem.
Med rätt stöd och hjälp för dina hetsätningar så kommer du också kunna få lära dig hur du kan bryta de här problemen. Bara att få komma till någon som du känner kan förstå dina svårigheter på rätt sätt kan göra så hoppet kan komma tillbaka till dig.
Men just nu berättar du att du mår så dåligt att du har svårt att se någon utväg fram. Då behöver du börja få hjälp med det direkt. Självmordstankar är alltid ett allvarligt tecken och det är inget som du ska gå runt själv med.
Det bästa vore om du kunde berätta så snart som möjligt om dina självmordstankar för dina föräldrar- då kan de söka den hjälp du behöver få nu direkt. På det viset blir du inte heller ensam i att kunna beskriva dina problem utan du får också stöd från din familj när ni söker hjälp till dig.
Om du inte alls känner att det är möjligt i nuläget att gå den vägen så kan du gå till din skolkurator eller skolsköterska. Då kan skolans elevhälsa hjälpa dig att både förklara allvaret i hur då mår till dina föräldrar, och hjälpa dig att få de kontakter du behöver för din fortsatta hjälp och behandling.
Många gånger så kan man få all den hjälp och behandling man behöver genom att du får komma till din BUP-mottagning (eller annan mottagning) som hjälper dig. Du får då en planering för vad du behöver få för typ av stöd och behandling. Även dina föräldrar kan få råd hur de kan stötta dig hemifrån på bästa sätt.
I vissa fall kan man behöva få sin vård genom att sova kvar på en vårdavdelning, men det vanligaste är att det går att få sin behandling på den mottagning som du går till.
Försök att samla mod nu direkt och berätta för någon vuxen som du kan lita på- antingen hemma eller i skolan och så du kan få den hjälp du behöver.
Varmt lycka till!