Måste få hjälp med min ångest
Hej jag är en 17 åring tjej som har jättemycket ångest. Jag kan vara i skolan och ha det bra och den kommer från ingenstans och det är som att få en box i magen. Jag går inte till skolan. Brukar gå hemifrån och sen när mina föräldrar har gått går jag tillbaka hem. Jag har också självskadsbeteende men brukar inte skada mig så ofta och jag gör inte det utanför alltså jag brukar inte skada mina händer utan mina lår och mage osv. Mina föräldrar har ingen aning. Jag vet inte vad jag ska göra. Har försökt ta självmord men misslyckats varje gång hjälp
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Mitt svar till dig skulle kunna vara mycket kort med en omtänksam uppmaning att du behöver kontakta din närmaste barn och ungdoms psykiatriska mottagning och söka hjälp där. Information hur du gör och hur ett första samtal går till har jag bifogat information runt. Du kan ringa dit själv om det skulle kännas lättare.
När jag läser ditt brev blir jag orolig för hur du mår. Att ha försökt ta sitt liv är ju ett rop på hjälp och ett tydligt bevis på att något i ditt liv inte är som det ska. Nu hoppas jag att du tar chansen och söker hjälp och att du får den hjälp du behöver för att känna att livet försiktigt vänder till att bli mer positivt.
Att du försökt ta ditt liv är ju otroligt allvarligt. Att ha en ångest som påverkar din vardag och skolgång är också allvarligt. Att skära sig på mage och lår är något som du behöver få hjälp att sluta med.
Förhoppningsvis kommer du att få hjälp med din ångestproblematik och då återfå hoppet om att livet kan kännas lite lättare. Att inte gå i skolan är naturligtvis inte heller bra men det som är viktigast är att du inte gör ett nytt självmordsförsök och fortsätter leva.
Att du just nu har som strategi att "låtsas" gå i skolan. Att när kusten är klar och ingen är hemma gå hem igen visar på hur svårt du har det. Du är ensam med problemet då du tror att dina föräldrar inte har någon aning. I detta fall är ensam inte stark utan just ensam, ledsen och en 17-årig tjej som har alltför mycket tyngd på sina axlar. Här behöver du avlastning, få tröst, förståelse och några vuxna som ser att du kämpar på.
Om du har hög frånvaro är det väl en tidsfråga innan dina föräldrar kommer få reda på detta. Ett tips är att förekomma. Att berätta om din frånvaro innan informationen kommer från annat håll och risken är att deras reaktion blir kraftfullare och inte så stöttande. Du behöver ju hjälp, inte en utskällning eller kritik för jag tror att du vill gå i skolan som de flesta andra gör.
Nu kommer det kanske ta en stund innan du samlar mod och tar kontakt eller pratar med dina föräldrar om hur du mår och att ni gemensamt kontaktar BUP. Innan ditt första samtal är det bra, men inte ett krav, att du funderar en stund vad du vill berätta. Att vara lite förberedd kan ge trygghet och sänka sin egen stress.
På ett första samtal på BUP brukar det finnas en mall med en massa frågor för att täcka av för att förstå hur läget är just för dig. Det du träffar kommer ställa en mängd frågor som alla får som träffar BUP för första gången. En del frågor är kanske inte aktuella för dig men det är viktigt att du berättar om du går och bär på några självmordstankar. Berättar hur din ångest begränsar ditt liv och att du tidigare skurit dig på mage och lår. Försök beskriv din ångest som kan komma som ett slag i magen.
Om du undanhåller viktig information finns risken att de inte gör rätt bedömning runt ditt vård behov och kanske hänvisar dig vidare. Om du har glömt något viktigt du inte berättade kommer du kunna ta upp det på nästa samtal.
Tänk positivt att det är ett steg till förändring och känn att det är en seger bara att sitta i ett samtal och beröm dig själv att du tagit det viktiga steget att be om hjälp.
Lycka till!