Vill göra ADHD-utredning
Hej!
Jag tror att jag har adhd. Det är något jag och min familj har funderat på det och vi vill att jag ska göra en utredning eftersom att jag verkligen påverkas negativt pga det här. Så jag undrar hur jag kan göra det på lättaste sätt.
S

BUP svarar:
Hej!
Om du och dina föräldrar funderar på att du eventuellt kan ha ADHD är det bäst och enklast att du vänder dig till Elevhälsan (Skolsköterskan, skolkurator eller skolpsykolog. Du kan också prata med din mentor så hjälper hen dig vidare).
En utredning på ADHD kan göras på olika ställen och detta är organiserat lite olika i olika delar av landet. I vissa regioner/kommuner görs det på barnläkarmottagningarna, delar av utredningen kan göras också i skolan eller om frågan är mer komplicerad av vissa omständigheter och av andra symtom kan det bli BUP som gör utredningen. Det vet Elevhälsan vad som är aktuellt just där du bor.
Dessutom gör Elevhälsan (kurator, skolpsykolog, eller skolsköterskan) en fösta bedömning av dina problem som avgör vart de remitterar dig eller vad de förslår att ni ska börja med.