Inte bekväm med att öppna upp mig
Hej!
Är en 16 årig tjej som under de senaste ca 4 åren haft problem med lättre (men på senare tiden betydligt djupare) depressioner och ångest.
Jag har tidigare inte sökt hjälp för mina psykiska besvär föres några månader tillbaka och har nu varit i kontakt med första linjen för att få hjälp med depression. Jag har endast varit på ett möte med psykologen men var inte helt ärlig med situationen då jag inte är riktigt bekväm med att öppna upp mig. Har alltid varit en person som inte vill vara en börda för någon annan utan sköter mig helst själv men insåg att jag var tvungen till att ta hjälp för att ens ha en chans att ta mig igenom detta- trots att det känns omöjligt.
Jag har dock ett dilemma: började under högstadiet med självskadebeteende som var på ett av de mer lindrigare sätten dvs ex rispa mig eller skar mig fast aldrig så djupt. Nu när jag blivit äldre och både ångesten och depressionen är betydligt djupare så har jag tagit upp självskadan igen och skär mig idag betydligt djupare och mer frekvent (dagligen, vissa dagar flera gånger om dagen) och har gjort under en period.
När jag träffade psykologen lyfte jag dock inte fram mitt självskadebeteende och förmildrade också situationen när självmordstankar togs upp. Jag va ärlig och sa att jag såg självmord som en möjlig utväg men att jag inte haft tankar på hur jag skulle vilja genomföra det- vilket jag har.
Utifrån vad psykologen på första linjen vet tog hon beslutet att jag skulle komma tillbaka till henne ca en gång i veckan i några få veckor för att sedan kontakta läkare om antidepressiv medicin och vidare behandling ifall läget skulle vara oförändrat eller värre.
Min fråga är om behandlingen förändras mycket ifall jag skulle vara ärlig med de jag inte berättat. Hur stor påverkan har jag själv på min behandling? ex vill jag inte hamna på behandlingshem, finns det stor risk för det? Jag har en mycket trygg hemmiljö, skolmiljö (är dock delvis sjukskriven) samt en stor och stabil vänskapskrets (ingen som lider av svår psykisk ohälsa, ingen som utför grövre kriminella handlingar eller liknande utan alla är för de mesta högpresterande individer som har stabilitet på alla plan i livet)
MVH
E

BUP svarar:
Hej!
Du vet säkert den krassa sanningen: förutsättningen att få effektiv hjälp är att behandlaren känner till problemen så som de verkligen är. Om du inte berättar har du och din behandlare mindre chans att hitta rätt behandling. Ni kommer att tala förbi varandra och tiden går men du sitter kvar med dem svårigheter du ville ta itu med.
Det är bra att du började inse att du behöver professionell hjälp. Det var det första rätta steget. Och nu vill jag underlätta för dig att ta även nästa nödvändiga steg. Alla psykologer vet att många patienter har svårt för att öppna sig. Säg det helt enkelt till din psykolog. Be om hjälp att få fram orden för att kunna berätta det som nu känns svårt. Berätta sedan om din försämrade depression och allvarligare självskadebeteende. Försköna inte, bagatellisera inte dina självmordstankar. Då kommer du att få den hjälp du verkligen behöver.
Såvitt jag kan bedöma utifrån ditt mejl finns det ingen som helst risk för någon typ av tvångsbehandling i ditt fall. Nej, du behöver inte var orolig för att hamna på behandlingshem eftersom du har som du skriver, en trygg hemmiljö och skolgång och "stabilitet på alla plan i livet". Och ja, du kan du vara helt säker på att du har ett sort inflytande över hur din behandling kommer att läggas upp. All planering kommer att diskuteras och ske i samråd med dig.
Fortsätt dina samtal hos psykogen på ett ärligt sätt. Du kommer snart uppleva att det inte är farligt att öppna sig. Tvärtom, det är just vägen till att lösa problemen, att besegra svårigheterna och hitta nya strategier att hantera ångest och depression och till sist nå målet, att mår bra.