Har så många dömande tankar om mig själv
Hej, jag tänker säga det direkt, jag känner mig tom, jag känner mig ensam som om alla snackar skit om mig och egentligen inte gillar mig egentligen. Jag låtsats alltid att vara glad och undrar om det är trovärdigt, jag undviker frågor om hur jag mår och liknande frågor.
Jag förstår inte varför jag känner såhär, jag ska vara ärlig jag gillar inte min kropp, inte mitt ansikte jag gillar helt enkelt inte min kropp. Jag brukar stå framför spegeln på kvällarna efter skolan och titta på min kropp, på mina ärr på armarna och tänker ”fyfan vad ful jag är” jag brister då ut i tårar lägger mig ner i sängen för att gömma mig själv från mina föräldrar.
Jag tycker att detta är super jobbigt och vet inte riktigt vad jag ska göra, jag har försökt många gånger att skaffa hjälp från en vuxen men sekunden innan jag ska fråga så fegar jag ur och går iväg istället eller stället en helt annan fråga så att personen inte tror att jag är helt korkad, jag har också försökt att snacka med ”kompisar” men samma sak händer där jag fegar ur.
Det jobbigaste kan vara i skolan när vi ska presentationer för klassen jag klarar inte att stå framför alla och att alla ska kolla på mig, jag känner mig så dömd och äcklig, klarar knappt för bara några personer.
når jag ligger i min säng på nätterna så gråter jag, tårarna bara rinner ned och jag kollar på mig känner mig ful och äcklig så går jag och gör ett eller flera nya sår på armarna då brukar smärtan inombords gå bort för kvällen men kommer tillbaka nästa dag. Detta kan nog vara en av de jobbigaste att såren bara funkar för kvällen, detta gör att jag inte kan visa mina armar för andra personer, då kommer alla fråga om jag mår bra och jag klarar inte av att svara på den frågan, jag vet inte vad jag ska svara och hur jag ska svara.
jag ville bara skriva av mig och min tyngd på bröstet, allt är inte borta men en liten del iallafall.
Tack för svar i förhand.
SB

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker du berättar väldigt bra och uttrycksfullt om dina svårigheter. Jag tror att när du väl kan samla ditt mod och prata om det här med någon så kommer den personen också kunna ha lätt att förstå dig.
Du skriver att du inte vet varför du känner så här som du gör. Det är väldigt vanligt att man faktiskt inte vet hur det kommer sig att man mår som man gör. Många olika saker kan påverka hur vi mår och känner oss.
Det är lätt att förstå att ditt tvivel över dig själv och hur du uppfattar att du ser ut kan ge dig olika impulser att vilja spegla dig och kolla hur du ser ut. Men sådana vanor brukar ofta kunna göra så man blir än mer olycklig och än värre missnöjd med sig själv.
Jag tror därför det vore bra om du fick stöd att bryta det här mönstret att spegla dig och att kolla dig själv. Om det skulle vara möjligt för dig redan nu att få ta bort spegeln för en tid framöver. Kanske kan du också komma på fler sätt som du granskar dig själv på,och se om du skulle kunna få dig själv att försöka bryta någon av de vanorna
Om det känns för svårt att klara av på egen hand så är det just en sak som du skulle kunna få bra hjälp med genom en samtalskontakt. I en samtalskontakt så kan du få hjälp att förstå mer om vad dina känslor kan hänga samman med.
Du kan också få lära dig nya sätt att hantera de negativa tankar du hamnar i och de ledsna känslor som du berättar om. Du kommer också kunna få stöd i att hitta andra sätt att göra på så att du kan komma ur ditt beteende med att du nu självskadar.
Du är långt ifrån ensam om att kämpa med svårigheter som du berättar om. Många  unga går igenom liknande problem men som det också går att ta hjälp för.
Jag tycker du har tänkt klokt som redan har tänkt på att börja prata med någon om hur du mår. En del tycker det kan kännas lättare att börja ta stöd via nätet, att det kan bli ett sätt att öva sig på att våga öppna sig om det man kämpar med.
Shedo är en förening som bland annat ger stöd åt unga som hamnar i att självskada. Tjejzonen är en annan möjlighet att få stöd och uppmuntran via mejl eller chatt. På Snorkel kan du läsa mer om olika problem och få olika tips.
En del väljer att börja prata hos skolkuratorn. Det kan vara skönt att det finns en kontakt som är lätt att gå till och som är kopplad till skolan. När man behöver så brukar skolkuratorn också kunna vägleda en vidare till den hjälp man behöver.
En annan väg till samtalskontakt är genom ungdomsmottagningen. Dit kan du på egen hand vända dig för en samtalskontakt.
Varmt lycka till!