Skapar bara en massa problem
Hej jag vet inte vad jag ska göra allt var ganska bra förut. Men nu känns det som jag bara vill dö och jag blir sur väldigt lätt kan knappt sova när jag ska men när jag inte ska sova så somnar jag hur lätt som hälst och när jag blir sur så skadar jag mig på olika sätt och gymnasiet känns bara som skit jag fattar ingenting längre.
Och folk säger att jag ska prata med någon men det går inte jag har försökt flera gånger. Jag vill bara ta mitt liv det värkar som jag bara skapar problem i den här världen
Sky

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att folk har givit dig rådet att prata med någon om dina bekymmer. Du har försökt inte bara en gång, utan flera gånger, men att det inte har blivit bra. Det var bra att du gjorde fler försök och nu skulle jag vilja be dig att testa på nytt igen.
Vilka som nu sagt till dig att söka hjälp vet jag inte men jag blev glad att läsa att det finns personer runt omkring dig som bryr sig om dig, som tycker att du är viktig. Du tycker att du mest skapar problem och att det vore bäst om du inte fanns. Glöm inte bort att det finns andra som inte delar din uppfattning om att allt du skapar är problem som vill att du ska söka hjälp. Som vill att du ska fortsätta att finnas.
Du skriver att det känns som du inte fattar någonting längre. Att du hade det ganska bra förut och att gymnasiet just nu mest känns dåligt eller som skit för att använda ditt eget uttryck. Du undrar hur kunde det bli så här? Vad var det som hände egentligen?
Det jag tror att du skulle behöva hjälp med är att sortera i vad vi kanske kan kalla "ditt kaos".  Att du får koll på det du gör bra och det som du behöver med stöd och råd ändra på. Till exempel vara snällare mot dig själv och inte skada dig på en massa olika sätt. Att du hittar bättre sätt att hantera din ilska och alla andra kraftiga känslor du känner. Det betyder inte att du ska sluta att känna och reagera men att inte dina "sura perioder" blir destruktiva och skapar problem för dig.
Du var ganska nöjd med ditt liv tidigare. Fundera på vad det var som du gillade med ditt liv då. Vad det är för skillnad på din skolgång nu och då du kanske gillade skolan bättre? Att titta tillbaka och jämföra kan vissa tycka är intressant, andra vill hitta lösningar och blicka framåt. Båda perspektiven funkar.
Vilka är det som du sökt hjälp hos tidigare? Har du varit hos skolkurator eller kanske ungdomsmottagningen. Det jag vill att du ska veta är ett det finns olika typer av hjälp att söka. Om du föredrar kontakt på nätet via chatt eller att ringa är tjejzonen ett bra alternativ. Tilia ett annat bra alternativ. Kolla upp deras hemsidor. Ett annat är att ge den du träffat tidigare en ny chans. Att höra av sig och fråga om det går att återuppta kontakten är en idé.
Vi får brev till vår frågelåda där barn och ungdomar ibland skriver att de inte tycker att de fått någon bra hjälp eller den de pratat med inte har förstått. Du nämner ju det lite kort i ditt brev att det inte gått. Avslutningsvis några rader om vad jag tänker om att inleda en samtalskontakt.
Om inte alla så iallafall de flesta drömmer och önskar ju att sina problem skulle försvinna snabbt. Det är inte konstigt att vilja det då man inte mår bra och tycker att varje dag är en plåga. Det vore naturligtvis bra om det räckte med ett eller kanske två samtal. Tyvärr är vår erfarenhet att det inte finns några enkla snabba lösningar, att det tar tid. Det är viktigt att du berättar hur du mår, vad som gör dig ledsen och orolig. Att vara så öppen det bara går med information och vad man känner gör det lättare för den du träffar att förstå dig bättre. Den du väljer att chatta, ringa eller samtala med är ju utbildad och van att ställa frågor till barn och ungdomar så ni får tillsammans hitta ett behandlingsmål ni får arbeta med. Att söka hjälp är vägen till förändring.
Vill önska dig lycka till och tack för ditt brev!