Vågar inte söka hjälp
hejhej
Jag är en tjej på 13 år o jag har lite små problem
Det är nämligen så att jag har konstant ångest o stress över skolan mm. Min pappa dricker o när han dricker blir han jävligt otrevlig. Morsan bryr sig knappt längre o är förstörd. Min syrra mordhotar mig och nej inte på ett syskonkärlekssätt. Hon har till och med använt hennes naglar o skärt Up ett jack i min kind.
I skolan istället har jag ingen att lita på. I nämligen enda sedan förskoleklass har folk fryst mig ute. I 6an fick jag dock två bästa vänner som jag dock inte berättade något om hur jag har det hemma för men enda. I år första terminen i 7an dumpade dom mig för en populärare elev o nu e jag ensam af. Även då jag har folk att vara med. Men jag känner att jag inte riktigt har nån att lita på irl.
Sedan har jag börjat vara mycket på sociala medier och skaffa internet vänner & dom har fått mig att inse hur jäkla dåligt jag egentligen har det. Dom har fått mig att inse att de inte är normalt beteende att fundera på om man är värd all leva, värd att andas. Att de inte är normalt beteende att skära upp ens arm. Inte normalt att försöka svälta sig själv. Inte normalt att vara nära på att hoppa ifrån ett hus
Är alldeles för feg för att söka hjälp också. Jag vägrar söka hjälp och vill verkligen inte det då jag pratade med en i skolan som har en depression o hon beskrev det som att "dom trycker i sig piller för att du ska sluta må dåligt" och sedan dom där äckligt lugna rösterna dom pratade med.
Men för att fortsätta så har de gått rykten om mig på skolan att jag e en "hora" sen har folk sagt rätt i mitt ansikte att jag är "ful" mm o jag har börjat hålla med mer och mera. Jag känner hur jäkla nära jag är botten just nu och jag vill faktiskt inte leva Längre. Jo visst jag har vänner men de e fan inte lätt när dom bor nere i Stockholm, Skåne Göteborg osv o själv bor man i Norrland.
jag vet inte vad jag ska göra längre okej.. jag känner bara att den här världen är för liten o att jag borde försvinna så får resten av världen plats...
k

BUP svarar:
Hej!
Det verkar på din beskrivning av din familj och dina kamrater i skolan att det inte finns så många runt omkring dig som kan vara ett bra stöd för dig. Att din pappa dricker och din mamma inte bryr sig är inte bra. Att din syster hotar och klöser dig med naglarna låter som en tuff hemsituation där du känns ensam och övergiven.
Ljuset i mörkret är att dina internetvänner finns där och verkar vara omtänksamma och kloka. De har reagerat på dina berättelser runt hur du mår och har det hemma. Fått dig att förstå hur dåligt du egentligen mår. Fint att läsa i ditt brev att dom finns där för dig.
Nu är ju internetvänner en sak och en annan är den verkligheten du lever i. Dina föräldrar skulle behöva få hjälp för att kanske dricka mindre,visa mer engagemang för dig och din syster.
Jag hoppas att insikten du fått av dina vänner gör att du tar steget att be om hjälp. Nu undrar jag om det finns någon skolkurator på din skola som du skulle kunna vända dig till. Det brukar kunna vara ett bra första steg. Kuratorn känner ju till din skolmiljö och finns ju där du är varje dag i skolan. Om du är osäker hur du ska få kontakt kan du be din mentor hjälpa dig. Ett annat alternativ är Bris. Till Bris går det att ringa och att chatta. Det kanske passar dig då du sitter framför datorn och har kontakt med dina vänner. Bris är bra för här spelar avstånd ingen roll om det skulle vara långt till din närmaste ungdomsmottagning eller BUP-mottagning. Nu kanske inte det skulle vara aktuellt så rådet till dig är att vända dig till skolkuratorn eller Bris.
Att du på din arbetsplats blir kallad ful och att ryktet går att du är en hora gör mig ledsen och förbannad. Mobbing är så otroligt fel och alla vuxna på din skola skulle behöva arbeta med eleverna vad som är okej att säga och kalla varandra. Att det är oacceptabelt att kalla någon för nedsättande saker. Det vore bra och om du berättar för dina lärare hur din skolmiljö är. Fast jag vet att det kan kännas väldigt svårt.
Mobbingen kan ha den negativa effekten att ens eget självförtroende påverkas. Det är viktigt att du får stöd och peppning av dina internetvänner och försöker att inte påverkas allt för mycket. Att du inte börjar tänka negativt runt din personlighet och ditt utseende. Att du känner att du duger.
Du fick höra av en annan elev -"Söker man hjälp så trycker dom i dig en massa piller så att du slipper må dåligt". Den kommentaren eller information tror jag inte stämmer. Det är så att medicinering kan vara en del av en behandling men samtal är alltid ett första steg och eventuell medicinering ses som ett komplement.
Du skriver att du är för feg att söka hjälp. Var inte så hård mot dig själv. Du visade mod då du skrev till oss och du kan övervinna fegheten och söka upp din kurator. Våga testa. Jag tror på dig och är övertygad att du kommer att fixa det.
Lycka till och plocka fram din girlpower, fastän det känns läskigt!