Psykologen vet inte att jag mår jättedåligt
Hej BUP jag är en 13 åring som undrar om självskada kan få några konsekvenser för att det snart är 1 år sedan ja började.. asså på senaste tiden så har allt gått åt helvete jag har haft mer självmords tankar än någonsin och jag har skärt mig djupare och djupare. Asså jag går hos en psykolog och hon vet inte att jag mår skit för att jag har ljugit som fan och asså jag skäms verkligen över det men ibland kollar jag på en byggnad och jag kan tänka mig att hoppa ner från den och dö.
Jag vet att allt är fel och att jae ett misstag som borde ha dött för 13 år sedan. Men asså ibland så känner man inget eller så känner man sig generellt nedstämd, asså jag brukar sitta på lektionenerna och tänka på sjölv skadan och självmords tankar jag brukar söka på hur man kan ta livet av sig.
Jag har väl vänner men jag förtjänar inte ens dem det känns som att man har svikit alla och saken är den att jag aldrig är bra nog och jag hatar mig själv. Ibland tycker jag att jag är värd detta och ångest tankarna snurrar runt som en virvel vind och tja antigen så tar jag livet av mig eller så forsätter jag med den här tråkiga livsstilen men jag vet inte vad jag tycker eller känner längre men ibland undrar jag vad som skulle hända om jag tog en överdos eller hoppade ner från ett fönster på typ ngn hög våning.. men vad ska man ta sig till asså jag vill inte att mina föräldrar ska vara inblandade men.. jag vet inte vad mer jag kan säga. Typ att jag borde do för att jae ett misstag och att jag hatar mig själv och allt är kaos, jag vet att detta är fel patetiskt och något som jag bade skäms över och skrattar åt men det sorligaste är att allt är mitt fel..
Jag vill dö innan 2021 :)

BUP svarar:
Hej!
Du berättar om problem som verkligen låter allvarliga och det är jättebra att du redan har fått kontakt med en psykolog.
Du är långt långt ifrån ensam om att ha svårt att våga öppna sig och kunna berätta om hur man mår. Det är nog vanligare än man kanske tror.
Det vet också olika kuratorer och psykologer om - att många behöver få tid på sig innan man kan känna sig redo att ta upp det man själv känner är svårt att prata om.
Därför är jag helt säker på att din psykolog inte alls kommer reagera negativt på att du behövt få tid på dig att öppna dig. Tvärtom tror jag att psykologen kommer vilja stötta dig helt och fullt i det du kan berätta nu.
Du behöver verkligen inte alls skämmas över att du inte kunnat berätta -eller ljugit som du själv tänker- du har reagerat och gjort precis som många andra barn och ungdomar och det är helt helt OK.
Det som är viktigt är att du nu försöker rädda dig själv från dina allvarliga självmordstankar. De tankarna är inget bra att du ska gå runt själv med. Du kan få hjälp med en krisplan när du berätta om det.
Du kan få olika tips och råd hur du kan göra och vem mer som kan stötta dig och hjälpa dig när de här mörka tankar kommer. Det låter också oroande att du skär dig djupare. Din psykolog kommer gå igenom det med dig och hjälpa dig vidare med det.
En del tycker det kan vara lättare att lämna över något som man har skrivit istället för att berätta och prata om något svårt.
Du kan ta med det här som du skrivit till oss och ge till din psykolog, om du skulle vilja det. Eller så kan du skriva ett litet brev som du lämna över nästa gång ni ska ses.
Du behöver inte vara rädd för att berätta, utan din psykolog kommer förstå och vilja hjälpa dig med det du behöver. Det kommer gå bättre än du tror och sedan kommer det kännas som en lättnad när det väl är gjort.
Så ge inte upp- utan kämpa för dig själv. Det kommer gå bra!