Har ångest över att jag hetsäter
Så jag har alltid ätit mer än vad jag borde men inte förens nu har jag börjat få ångest över det, hetsäter och trycker i mig mat så fort jag får chansen, sen får jag liksom tanken av att jag vill spy ut det men vågar liksom it skada mig själv så, och i skolan är det som jobbigast vågar knappt äta lunch för e rädd att jag ska hetsäta. Och blir så trött på dagarna för att jag it äter något så i skolan vill jag ba hem åh käka och går alltid hungrig, men samtidigt får jag sån ångest över min vikt och att jag hetsäter, vill ju få bort det men vågar it spy upp det, och kan it sluta käka, Min kompis säge ratt det skulle kunna va en ätstörning men vågar it tro det
J

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Din kompis säger till dig att du kanske har en ätstörning och det vill du inte riktigt tro på. Vad du än har så verkar det ställa till en hel del bekymmer för dig. Du blir trött i skolan och antagligen får du svårt att koncentrera dig och hänga med i skolarbetet.
Du skriver inte om det är så att du skulle vilja att det var på något annat sätt för dig. Att du inte behövde tänka så mycket på mat och vad du äter. Du skriver inte heller om det finns någon mer än din kompis som vet hur du har det.
Du kanske borde fundera över om det finns någon vuxen i din närhet som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med om hur du tänker och känner? Det brukar aldrig vara särskilt bra att gå runt med jobbiga tankar och känslor och hålla dem för sig själv.
Tror du att dina föräldrar vet hur du har det? Jag tycker att du skall fundera på om du inte skall försöka berätta för dem om det som du skriver i ditt brev om. Då skulle ju ni tillsammans kunna tänka om hur du skall gå vidare för att få rätt hjälp. Om det känns för svårt att direkt prata med föräldrarna kanske du skall tänka om det finns någon på din skola som du skulle kunna prata med.
Det skulle ju kunna vara skolsköterska, skolkuratorn eller någon mentor. Skolsköterskorna brukar vara vana vid olika ät- och matproblem. Då kan du få hjälp med din fråga om vad du har som ställer till det för dig och du kan antagligen också få hjälp med att prata med dina föräldrar. Då är ni flera stycken som kan hjälpas åt och tänka om hur du skall få rätt och bra hjälp.
Lycka till!