Kommer inte överleva grundskolan
Hej, jag är 13 år, 14 i april och jag mår helt ärligt skit dåligt, och har gjort det sedan årskurs 4. Jag går nu i 7an vilket allt fan bara blev jobbigare när allt är nytt o skit, sure tänker ni säkert, det är ju alltid nytt när man börjar i låg, mellan, hög eller gymnasie/högskola. Men för mig började den värsta skiten nu i somras en vecka innan skolan började, jag fick en snapchat video av en kille i min klass där han berättade HUR HAN SKA DÖDA MIG! Jag höll käft om detta och var rädd för att börja skolan igen, som dom flesta skulle varit efter dödshot.
Sen i 7an fick jag två nya bästa kompisar i klassen över mig, två killar, den ena blir 16 och den andra blir 15, K och J. Vi blev jätte bra vänner jätte snabbt och jag känner alltid att jag kan vara mig själv runt dom, speciellt runt J. Det var då det värsta började hända när jag började må bättre, killen som dödshota mig dödshotar mig nu i skolan, under lektionstid, och ingen lärare gör ett piss vad jag än säger. Jag har suttit och gråtit hos rektorn om allt detta men inget har hänt. Jag vill inte gå kvar i denna skola längre, men tyvärr är den närmsta skola 5 mil bort och det finns ingen skolskjuts dit och tillbaka.
Men iallafall, J blev tvungen att flytta till en annan kommun, 5 mil bort och pga hans mamma kan vi inte nå han längre, K ska flytta tillbaka till hollan me sin familj nästa sommar och jag vet inte vad fan jag ska ta mig till, jag klarar inte 7an, jag mår så skit och är så jävla nära på bara göra slut på det nu, jag orkar inte mer, snälla hjälp mig.. mina armar är uppskurna, mina ben med, jag mår skit och hela min klass ser mig som ett freak för att jag inte mår bra. Mamma vill börja mata mig med medicin mot depression men jag vill inte, jag är så jävla rädd för att ta piller överhuvudtaget. JAG KOMMER INTE ÖVERLEVA GRUNDSKOLAN. Vad fan ska jag göra snälla.. jag ber er om hjälp..
Lilla björn

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du mått dåligt länge och att du nu blivit dödshotad av en kille din klass. Och du känner inte att skolan har tagit tag i detta på ett sätt så du kan känna dig trygg. Kan dina föräldrar hjälpa dig? Kan de tala med skolan så att det blir bättre? Du ska inte känna dig hotad och mobbad i skolan och skolan har ett ansvar för att se till att du kan känna dig trygg där.
Förstås känner du dig också utsatt och ensam nu när dina båda bästa vänner i skolan flyttar därifrån. Jag förstår att det känns jättesvårt. Att ha vänner är något väldigt viktigt för hur man mår. Nu skär du dig och din mamma vill att du ska ta medicin mot depression.
Men har du någon att tala med om hur du mår? Det är viktigt att tala med någon professionell vuxen, som psykolog eller kurator också om man tar medicin. Och man kan behöva göra det under en tid, inte bara några gånger.
Finns någon skolkurator eller skolpsykolog i din skola? Om du inte redan talat med den tycker jag att du ska göra det.
Du och dina föräldrar kan också kontakta BUP.
Det kan vara svårt ibland att förstå sig själv och sina egna reaktioner. Det kan vara lätt att känna sig som ett freak och tycka att alla andra också ser en så.
Men det finns alltid en förklaring till varför man inte mår bra. Fastän det kan vara svårt att se det själv. Det är därför det är bra att tala med någon som kan förstå. Tillsammans kan man se på det som är svårt på nya sätt.  Man kan se att det inte alls är konstigt utan naturligt att känna ångest och  nedstämdhet av att vara ensam och utsatt i skolan. Och man kan se vad man behöver för att må bättre igen.
Försök tala med någon. Och tala också med dina föräldrar.