Hur gör man om man vill göra en ADHD utredning?
hur gör man om man vill göra en ADHD utredning för har dyslexi och då var det skolan som föreslog att göra en koll men tror jag och så har adhd och min pappa har trårligen ADHD men har inte gort en utredning bara på dyslexi. kan man göra en utredning utan att skollan sicka en remis
hej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är många som har funderingar kring ADHD idag så din fråga är viktig. Det finns nog olika vägar till en ADHD-utredning. Det brukar vara viktigt vad skolan tänker och om de också tänker att du har problem med koncentration och uppmärksamhet.
Är det någon på skolan som pratat med dig och att du skulle ha några sådana svårigheter? Du behöver nog börja med att prata med dina föräldrar om detta först så att ni tillsammans kan prata med olika personer som gör sådana utredningar.
Ni kan också direkt ta kontakt med barnläkarmottagningen där du bor. De gör ADHD-utredningar. Det finns också privata ställen som gör utredningar. De kan ni hitta om ni söker i Vårdguiden. Det kan du och dina föräldrar titta på tillsammans. Som du ser finns det lite olika vägar man kan gå men nummer ett är att du först pratar med dina föräldrar så att ni sedan tillsammans bestämmer hur ni skall gå vidare.
Lycka till!