Traumatiserad- behöver jag hjälp?
Hej. Jag jag är en kille på 17 och har under de senaste 6 åren känt mig väldigt nedstämd konstant. Det var under samma tid för ungefär 6 år sedan mina föräldrar skiljde sig och jag tappade större delen av kontakten med min pappa. Detta är inget jag har sörjt hur illa det än låter, men jag fick ändå gå till skolkuratorn och det var en doktor som berättade att anledningen att jag inte kom in i puberteten utan testosterontillskott p.ga "trauma". Detta är som sagt inget jag känner att jag har upplevt speciellt märkvärdigt, men sedan den punkten i mitt liv har jag trivts bäst på mitt rum. Jag har superkul med vänner och på de få fester jag har orkat gå på, men jag mår inte bra inte bra inombords. Jag träffar som sagt vänner i min vardag men utanför skolan vill jag bara vara hemma själv och jag orkar inget. Jag tycker det är fånigt att prata om hur jag mår och har svårt att sätta fingret på det. Under den här tiden i mitt liv har jag undrat om jag borde söka efter proffesionell hjälp, men jag tycker det känns dumt och onödigt, speciellt eftersom att jag inte har haft självmordstankar på över två eller tre år, som jag antagligen inte hade vågat att fullfölja ändå. Jag är mentalt stabil och så men jag vet inte om jag ändå borde söka hjälp eller någon form av medicinering?
Nedstämd grabb

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du sedan lång tid känt att dig orkeslös, helst velat vara hemma och att du tidigare haft självmordstankar. Det har varit så sedan dina föräldrar separerade. Då förlorade du kontakten med din pappa men du saknar den inte. Du skriver också att en läkare bedömt dig som traumatiserad i så hög grad att det påverkat din pubertetsutveckling.
Din undrar om du borde söka hjälp. Ja, det tycker jag  absolut att du ska göra. Även om du inte längre har tankar på självmord, är din orkeslöshet en absolut anledning till det.
När man upplevt traumatiska händelser så kan ens reaktioner på det ibland klinga av av sig självt efter några månader. Men när reaktionerna inte klingar av utan är kvar, behöver man behandling för att det ska bli bättre. Det går inte över av sig självt. Och det tar kraft och energi som du behöver till annat i ditt liv för att må bra. Du behöver kraft till att orka gå ut i livet och göra erfarenheter istället för att som nu skydda dig och vara hemma. Du behöver kraft för att orka med skolan.
Kan du tala med din mamma om hur du mår? Ni kan, tills du blir 18 år, vända er till BUP. Där kan man bedöma vilken hjälp som är bäst för dig.
Lycka till!