Vill inte att någon ska bli besviken på mig
Jag har under en längre tid upplevt prestationsångest. Jag försöker uppfylla alla krav och förväntningar som sätts av familjen. Idag mår jag inte bra, jag har tappat motivationen i gymnasiet och känner att jag vill försvinna. Vill inte att någon ska bli besviken på mig. Situationen är egentligen mycket djupare en vad som beskrivs.
T.N.C

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det låter som du hamnat i en väldigt besvärlig situation. Du försöker uppfylla andras krav och förväntningar och det har lett till att du tappat din motivation i skolan och har mer lust att försvinna. Du vill inte att någon ska bli besviken på dig.
Jag tänker att krav och förväntningar kan komma utifrån eller inifrån dig själv. De yttre kraven och de inre kraven kan ibland sammanfalla och ibland gå isär. Hur är det för dig? Är du klar över vad du själv vill eller blir det svårt utifrån din rädsla att göra andra besviken på dig? Hur mycket kan du prata om ditt dilemma med din familj? Kan du berätta för dem hur svårt det blir för dig när de ställer för höga krav på dig. Krav som ger dig ångest och rädsla att du inte kan uppfylla och att du blir så påverkad av deras eventuella besvikelse.
Jag tänker att du ska försöka berätta för dina föräldrar om hur svårt det blir när du försöker uppfylla deras önskningar och att ni tillsammans försöker finna lösningar som du tycker är bra för dig.
Om du tänker och tror att detta inte är något du kan prata med dina föräldrar om tycker jag att du ska försöka hitta någon annan vuxen som du kan få hjälp av. Kanske kan du ta hjälp av din skolkurator eller ta kontakt med en ungdomsmottagning?
Om du är 18 år kan du också själv ta kontakt med en vårdcentral och söka hjälp. Jag tror du behöver hjälp med din rädsla att göra andra besvikna och att inte försöka uppfylla andras krav. Du måste på något sätt hitta en väg som du känner att du själv bestämmer och vill. Det behöver inte utesluta att uppfylla andras önskningar eller krav - men jag tror du ska känna att valet är ditt. Då kommer du nog också att känna mer motivation.