Vil inte flytta hem till mamma igen
Jag är en 17, snart 18-årig kille. Jag har det problematiskt hemma. Jag har en egen lägenhet för stunden kopplat till skolan jag går men har det svårt i skolan och är knappt där. Och om jag hoppar av, vilket min mamma tycker jag ska göra, så förlorar jag lägenheten och måste flytta hem igen. Jag mår skit hemma hos mamma och hon bor så långt bort från allt annat så har svårt att ta mig till mina kompisar och dom vill aldrig komma till där min mamma bor för att det kostar så mycket för dom. Jag vet inte vad jag ska göra. Vill inte gå skola längre utan skaffar hellre jobb men då är problemet hur jag ska ta mig dit varje dag om jag ska bo hos min mamma. Och min pappa är inte riktigt med i bilden så han är inget alternativ. Jag vet inte vad jag ska göra
Adam

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det är inte svårt att förstå att du befinner dig i en jobbig och svår situation och att du känner dig ganska ensam med dina frågor och bekymmer. Jag tycker att det låter viktigt att du inte är så ensam med alla dina tankar och känslor kring din situation.
Det låter som nödvändigt och viktigt att du kan dela dina tankar och få hjälp av någon att tänka kring hur du skall göra. Jag vet ju inte vart du bor och hur det ser där kring vad det finns för möjligheter för dig att få hjälp. Du skriver att du inte vill vara i skolan längre utan att du vill skaffa ett jobb istället.
När du är i skolan kanske det kan finnas någon vuxen som du skulle kunna ha lite förtroende för och som du kanske skulle kunna prata med. Det skulle kanske kunna vara kuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Du kan kanske också undersöka om det finns någon ungdomsmottagning i närheten. Där brukar det arbeta människor som är mycket vana vid att möta unga som befinner sig i svåra situationer.
När det handlar om din livssituation kan du gå in på en hemsida som heter ”Koll på soc”. Där kan du ställa frågor om boende och livssituationen till socialtjänsten och vara anonym. Det viktiga jag vill förmedla till dig är att jag tror det är viktigt att du försöker hitta någon vuxen som du kan prata med och tänka tillsammans med. Du kan inte och ska nog inte vara ensam med det du tänker och känner.
Lycka till!