Panikattackerna har förvärrats
Hej jag är en kille på 16 år o går 1an i gymnasiet. Vet inte riktigt vad jag ska göra, har haft ångest i ungifär 2 år med panik attacker som kommer och går men den senaste tiden så har det förvärats. Det började ungifär för 5-6 veckor sen då jag tog xanax o vart mycket mer panikig än vad jag normalt vis brukar vara. Trodde först att det var fentanyl i xanaxen o jag överdoserat men det var de som tur var inte men efter den gången så har jag haft panik attacker åtminstånde 1-2 gånger varenda dag vilket är ganska mycket mer än vad jag brukade ha. Dessutom så hjälper det inte med att jag får nån gång ibland overklighetskänslor som varar ungifär en dag men det förvärar min ångest väldigt mycket o jag brukar tro att jag typ drömmer. Påminner mig om dem gångerna jag sneat på marijuana. Det hjälper även inte med att jag ofta hatar mig själv o tycker att jag är helt värdelös, ful, konstig o tänker på hur ingen skulle kunna gilla mig så brukar tänka på om jag bara borde dö, o önskar ibland att jag skulle dö eller bara försvinna liksom. Men sen så kommer ångesten o de förvirrar mig jätte mycket för blir rädd för att dö o försvinna samtidigt som jag vill det. Har försökt söka hjälp för det men jag vill inte riktigt att mina dödstankar o dråg användande ska komma ut till mina föräldrar så nämner inte direkt dem så jag vet inte vart och hur jag ska söka hjälp för vill inte må så här längre.
Fukbenzos

BUP svarar:
Hej!
Det låter plågsamt och skrämmande som du har det just nu. Det är svårt att säga något om vad det är som påverkar dig så här. Det måste en läkare som känner till de olika preparaten göra. Men kanske påverkar medicinen, drogerna och ditt sinnestillstånd alla varandra.
Du vill inte ha det så här. Det förstår jag verkligen. Men för att få hjälp måste du lägga korten på bordet och berätta hur det är. Du behöver tala med den läkare som skrivit ut din medicin om hur du mått av den. Och fastän det är svårt måste du berätta om drogerna. Att ta droger är inte heller en väg till att må bra utan något som oftast leder till nya och större  problem. Men det är inte så lätt att själv klara att sluta använda droger. Man behöver stöd och då måste man berätta om det. Om dina föräldrar blir förskräckta kommer de samtidigt att uppskatta att du ger dem förtroendet.
Det kan vara en hjälp att tala med någon utomstående om situationen och hur du ska ta upp det här med dina föräldrar. Förutom läkaren, så kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller kanske till skolkurator.
Gör det nu fastän det tar emot! Du behöver må bra och leva ett gott liv.