Mår jättedåligt, särskilt på kvällarna
Hej, jag är 12 år och vill ha hjälp. Jag har under en tid börjat må dåligt. När jag mår jättedåligt särkilt på kvällarna så blir det att jag inte kan kontrollera något. När jag mår som sämst så brukar jag skada mig själv. Om jag börjar må jättedåligt när jag är i mitt rum så blir det att jag river mig själv så hårt att det blir sår, men om jag är ensam hemma eller om de andra i familjen gör något annat just då så kan jag ibland gå ner till köket och ta en kniv.  Jag vill ju vara glad men ibland känner jag att jag mår bättre om jag är ledsen.
Jag vill ju lösa detta men problemet är att jag inte vet varför jag mår dåligt. Hur kan man ta reda på varför man mår dåligt. Jag har en vän som vet allt och en annan som vet en del. Hon som vet allt hjälper mig mycket och vi pratar ofta. Men jag känner att det  ibland inte räcker med bara de 2. Det var nära att jag skulle berätta för en lärare men när jag skulle det så gick det bara inte. Jag har även bestämt mig att jag vill prata med min mamma om detta men jag vet inte hur jag ska göra det. Har ni några tips hur jag kan berätta (vill helst berätta själv, alltså inte genom en lärare eller att jag läser upp detta). Vad finns det för nackdelar och fördelar med att berätta för en förleder.
Jag vill även gå till bup för att ta reda på varför jag mår dåligt, kan man gå dit för den anledningen?
vet inte varför

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss och berättade om hur du känner och tänker. Det är inte svårt att förstå att du har det ganska kämpigt. Låter dock väldigt bra att du bestämt dig för att berätta för din mamma och din pappa.
Du säger att du inte vill göra det. Jag antar att du är orolig för hur de skall reagera. Om de skall bli för ledsna eller om de skall bli arga. Min erfarenhet är att de flesta föräldrar vill veta hur det är med deras barn och de flesta vill försöka vara till hjälp och stöd. Det brukar vara så även om föräldrarna känner sig oroliga och rädda. Om du känner dig osäker på vad och hur du ska säga till dina föräldrar så kan du ju visa dem brevet du skrivit till oss. Ett annat tips är att du säger till dina föräldrar att du har något viktigt att berätta för dem, men att du inte riktigt vet hur du ska börja. Då tror jag att de flesta föräldrar verkligen skulle anstränga sig för att lyssna och försöka förstå.
Det är inte svårt att förstå hur du känner dig när man läser ditt brev och du verkar ha en förmåga att beskriva hur du känner dig och hur du tänker. När du pratar med dina föräldrar kan ni tillsammans bestämma hur ni skall göra, om ni skall kontakta BUP.
Att gå till BUP för att försöka få hjälp med att ta reda på varför man mår dåligt är ett både viktigt och bra skäl. På BUP kan du också få hjälp så att du inte behöver må så dåligt så att du skadar dig själv. Det finns hjälp att få. Det är bra att du har några vänner som du kan prata med. Det är alltid bra att prata. Det är sällan bra att hålla svåra saker inom sig och för sig själv.
Lycka till!