Känner mig som ett misslyckande
hej,
jag har gått på bup i två perioder med olika psykologer men båda har sagt att jag ”mår för bra” för att vara kvar i mer än två-tre månader. jag vet inte ens hur jag mår. jag vet inte hur det känns att må dåligt eller bra längre, jag minns inte sist jag inte kände mig psyksjuk. jag behöver hjälp med så mycket att jag inte vet vad jag ska göra, behöver hjälp med depression, ångest, borderline-symptom, trauma, psykos-symptom, kroppshets, bipolär-symptom osv. jag vet inte var jag ska börja för jag tror inte att jag mår liksom skit varenda dag asså jag vill inte dö varje dag men saker är fel. jag får trauma flashbacks, blir otroligt avundsjuk, hallucinerar ofta, hör röster och ser människor, älskar adrenalin rushen, vill ha alkohol och droger hela tiden. har börjat få svårt att sova också. känner mig som ett misslyckande, hela min hjärna är en blandning av olika mental illnesses. varje gång jag har varit på bup har de inte riktigt lyssnat på mig. de säger saker som ”var det du eller någon annan som sa xxxxx” och ”visst sa du förra gången att xxxx” även om jag inte gjorde det. tappar lite tillit för att bup ska bry sig och ta hand om mig. ska jag ringa er och säga typ ”jag vill ha ett stort diagnostest med alla diagnoser som finns så ni kan få reda på vad som är fel”? för jag orkar liksom inte frågan ”vad behöver du hjälp med” när det är hundra saker och allt går hand i hand. har borderline symptom av trauma och får ångest av borderline symptom osv. jag har jättesvårt att lita på folk och öppna upp mig för jag är väldigt paranoid. hur lång är väntetiden på bup? är rädd att jag kommer plötsligt vilja dö och inte ha nån stans att åka för att få hjälp
vet inte vad jag försöker säga här riktigt men hur ska jag få hjälp med allt detta?
j-cat

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tror du, med dina föräldrars hjälp, kan söka hjälp på flera ställen. Du beskriver många  allvarliga och plågsamma besvär och en rädsla för att vilja dö. Ni kan ta kontakt med BUP där du varit två gånger och kanske känner du dig lite skeptisk utifrån dina tidigare besök? Du/ni kan också ta kontakt med en vårdcentral eller en ungdomsmottagning.
Många gånger när man söker hjälp så försöker den du träffar ringa in ditt problem. Vilket ju inte är helt lätt om man som du har flera olika slags problem som det inte alltid är så lätt att beskriva. Det kan bli många frågor och det är nog inte alltid man känner sig så omhändertagen.
Du skriver att du inte orkar frågan -"Vad behöver du hjälp med? - när det är hundra saker som hänger ihop. Hur ska du göra nästa gång du söker hjälp och träffar någon ny som inte känner dig och vad du kommer för? Jag tänker att skriva ett brev, som du gjort här till oss, kan vara en bra sak. Speciellt om du har svårt att lita på andra och att öppna upp dig.
Man kan ibland känna sig stressad över att den andre inte verkar förstå och ställer frågor som inte känns relevanta. Men vägarna till förståelse är många. Alla gör på sitt sätt. Det måste nog bli någon slags samarbete där också du kan säga till om du inte tycker de lyssnar eller om du börjar känna att du inte längre har förtroende. För hur ska du kunna få hjälp om du inte känner förtroende?
Jag tycker absolut du ska söka hjälp igen.
Lycka till!